Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Jesse van der Meij (Commercial Category Director bij Kraft Heinz)

Na zijn studie Business Economics aan de Universiteit van Amsterdam ging de cum laude afgestudeerde Jesse van der Meij (1986) als associate bij consultantsbureau AT Kearney aan de slag. Krap vijf jaar later stapte hij over naar fmcg-concern KraftHeinz en werkte zich daar op van Head of Revenu Management tot Commercial Category Director.

Jesse werkte als consultant in veel verschillende sectoren en landen, telkens voor een korte periode en vrijwel altijd bij een bedrijf in transformatie. Het vermogen om je goed aan te kunnen passen aan wisselende omstandigheden komt dan erg van pas. ‘Dit heeft later ook geholpen toen ik bij KraftHeinz sales manager werd.’

Vrijheid om fouten te maken

Volgens Jesse verandert de wereld steeds sneller. Mensen werken vaker vanaf andere plekken dan kantoor en de maatschappij verwacht meer van bedrijven. Tegelijkertijd worden jonge mensen kritischer over waar hun werk aan moet voldoen. Ze willen snel leren, een goede work-life-balans en ze willen dat ze met hun werk impact maken. ‘De focus van de next generation manager komt daarom te liggen op het geven van vrijheid aan zijn/haar teams’, meent Jesse. ‘Vrijheid om te werken hoe iemand wil, vrijheid om zelf besluiten te nemen en vrijheid om fouten te kunnen maken. De manager geeft ondertussen het goede voorbeeld.’

Extreem klantgericht

Het ideale bedrijf heeft volgens Jesse een scherpe missie met oog voor zijn of haar bijdrage aan de maatschappij. Werknemers moeten echt het gevoel hebben een bijdrage te leveren aan deze missie en zijn trots om te vertellen dat ze voor dit bedrijf werken. De organisatie is extreem klantgericht en heeft lef om noodzakelijke keuzes te maken (ook als dit ten koste gaat van kortetermijn-resultaten).

Effecten van empathie

Zijn huidige rol begon zo ongeveer op de dag van de eerste lockdown in Nederland. Na de eerste hectische periode (‘Is iedereen veilig? Hoe zorgen we dat we voldoende voorraad hebben om onze producten te kunnen blijven leveren?’) ervoer hij de effecten van empathie. ‘Iedereen maakt deze periode op een andere manier mee (eenzaam, angstig, futloos etc.) en je daarin in kunnen leven is cruciaal om de juiste connectie te behouden. Oprechte interesse en bovengemiddeld veel tijd hieraan besteden, helpt enorm.’