Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Atva van Zanten (CEO bij Mindshare Netherlands)

Haar voorganger vertrok naar Talpa Network, en dus werd Atva van Zanten drie jaar geleden misschien wel sneller dan gedacht CEO van de Nederlandse tak van Mindshare. Van Zanten gold binnen het mediabureau als een ‘homegrown talent’. Ze was verantwoordelijk voor de succesvolle integratie van de teams in Amsterdam en Eindhoven en leek daarom geknipt om het stokje van Ruud de Langen over te nemen en Mindshare naar een volgende fase te loodsen.

Achter elke sterke vrouw…

Zelf zegt ze terugkijkend op haar carrière dat haar oprechtheid de eigenschap is die haar het meeste heeft gebracht. ‘Ik zeg altijd dat ik alle tijd en energie die jij stopt in de vergelijking met anderen in mezelf stop. Daarmee ga je per definitie sneller en blijf je authentiek.’ Verder zoekt ze net zo lang naar een oplossing tot die gevonden is, of daar nu een tweede of een honderdste scenario voor nodig is.

Daarnaast noemt Van Zanten haar opvoeding in een ondernemersgezin belangrijk voor haar carrière en, misschien verrassend, ook haar man. ‘Ze zeggen weleens: “Achter iedere succesvolle man staat een sterke vrouw”. Ik ken geen goede uitdrukking voor de omgekeerde, of andere hedendaagse relaties. Maar die zouden er wel moeten zijn. Want “de top” is eenzaam en vraagt om een sterk vangnet.’

Charisma

Wat de next generation manager volgens haar anders doet? Daarvoor verwijst ze naar het boek ‘The Charisma Myth’. Daarin worden drie eigenschappen van sterke leiders genoemd, waarin Van Zanten zich helemaal kan vinden: power, presence en warmth. ‘Power is dan niet te verwarren met macht, maar betekent eerder kracht. De kracht om mensen te organiseren en te binden en dus zeker niet te dirigeren. Presence gaat over luisteren en in het nu kunnen zijn van de situatie. Over agility en aanpassingsvermogen én niet over het uitvoeren van een vooropgezet plan. Warmth gaat voor mij over authenticiteit en empathie, over het prioriteren van menselijke thema’s als purpose, inclusiviteit en wellbeing van mens en natuur.

Ondanks die mooie idealen gelooft Van Zanten niet in een ideaal bedrijf. ‘Ha, ik denk dat zo’n bedrijf niet bestaat, en gelukkig kan ook niet iedereen bij hetzelfde bedrijf gaan werken. Ik denk wel dat modern werkgeverschap veeleisender is dan in het verleden.’ Ze merkt, zegt ze, dat de lijn tussen opvoeder/opleider, overheid en werkgever steeds dunner wordt. ‘Daar loop ik ook niet voor weg. Maar werknemers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd weten we, zeker door corona, dat het leven niet bestaat uit werk alleen.’

Openheid tijdens corona

Zelf vond ze de totale openheid over haar privéleven de grootste verandering die de pandemie met zich meebracht. ‘Het vraagt kwetsbaarheid om op afstand een connectie te kunnen houden of te maken. Ik heb moeten laten zien dat ook ik geworsteld heb met de zorg voor een meisje van net twee thuis en dan thuis te moeten werken. Dat ik ook helemaal gek werd van drie weken binnen zitten toen ik corona had. Maar ook dat ik nooit meer terug wil naar vijf dagen file-rijden van Den Haag naar Amsterdam.’ Ze bleek productiever en efficiënter door bepaalde taken thuis te doen, maar miste haar collega’s. Toch zegt ze: ‘Leiderschap in coronatijd is being the change you want to see in the world.’