Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Sportliefhebbers herkennen de naam van Dirk Lippits misschien wel. Hij combineerde zijn studie aan de TU Eindhoven met een roeicarrière. Hij vertegenwoordigde Nederland meerdere keren op internationale wedstrijden en nam twee keer deel aan de Olympische Spelen. In Sydney veroverde hij als 21-jarig ‘broekie’ zelfs zilver in de dubbelvier. Vier jaar later bleef hij in Athene in de skiff als gevolg van een blessure steken op de zestiende plaats.
Tegenwoordig is de boomlange Brabander president/business unit director bij Dairy Baking Beverages, een dochterbedrijf van DSM. Meer dan acht jaar alweer werkt hij bij dit concern, na iets meer dan vijf jaar als consultant bij McKinsey. Toch voelde het bij DSM misschien een beetje als thuiskomen, want als student werkte Lippits ook al eens voor dit bedrijf. In de vestiging in Geleen was hij research scientist, na zijn scheikundestudie, die hij cum laude afrondde. Zelf zegt hij dat zijn analytisch en creatief vermogen hem in zijn carrière veel hebben gebracht. Tegelijkertijd gelooft hij dat de next generation leader (waarbij hij met nadruk aangeeft dat dit géén manager is) veel meer vanuit intent, trust en empowerment zal werken dan de generaties voor hem.
Lippits noemt zichzelf nog altijd ‘extreem competitief ingesteld’. ‘Dat heb ik van mijn moeder, die was ook toproeister’, zei hij eerder in een interview. Ook is hij altijd bezig met innovatie. Dat bleek al in zijn roeiperiode. In Athene verscheen hij bijvoorbeeld met een koelhelm om de warmte beter te kunnen reguleren. Maar los van de techniek wil hij ook zichzelf steeds vernieuwen. Lippits: ‘Belangrijker vind ik om jezelf steeds opnieuw uit te vinden. Dat betekent dat je niet te lang op een plek kunt zitten.’ Dat zie je terug in zijn carrière: bij DSM is hij alweer bezig met zijn vijfde functie, waarvan twee in het buitenland (beide in Zwitserland).
Van zijn topsportcarrière heeft Lippits nog altijd profijt: ‘Er zijn twee dingen die altijd toepasbaar zijn. Je moet hetzelfde doel nastreven en weten dat er geen betere mensen rondlopen. Dat was in de aanloop naar Sydney zo. We wisten dat we op elkaar waren aangewezen. Maar het was zeker geen gezellige boel. Het was ook geen issue. Ik herken nu vrij snel of iemand de juiste mentaliteit heeft. Daar kom je verder mee, dan puur op basis van talent.’
Als leider gelooft hij sterk in een organisatie met zelfsturende teams die de ruimte krijgen. Hierdoor kun je volgens Lippits het maximale uit die teams halen en is er ook de meeste ruimte voor persoonlijke groei. Op de vraag wat corona voor hem persoonlijk veranderd heeft is hij kort en krachtig: ‘Het heeft me veel meer laten focussen op wat echt belangrijk is: gezondheid en veiligheid voor je klanten en je medewerkers.’