Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2020

Karin Gerritsen (CEO van Iddink Group)

Doorzettingsvermogen, intelligentie, executiekracht en oprechte interesse in anderen brachten Karin Gerritsen (1975) naar eigen zeggen haar huidige baan als CEO bij Iddink Group, groot in (digitale) leermiddelen. Iddink is een grote in de wereld van schoolboeken en er zijn waarschijnlijk weinig middelbarescholieren in Nederland die hun rooster en punten niet checken via Magister.

Als cum laude afgestudeerd master of science in toegepaste wiskunde (TU Twente) bleef Gerritsen relatief korte tijd als wetenschapper verbonden aan Technische universiteiten, maar stapte daarna het bedrijfsleven in. Ze hielp in Hengelo een nieuwe Ikea-vestiging opbouwen, startte als management trainee bij KLM maar stapte na een paar jaar toch weer over naar de retail.

Ze leidde voor AS Watson de commercie bij de parfumerieën van ICI Paris XL in Nederland, en had bij databedrijf EYC onder meer Ahold als klant. Na een tussenperiode als zelfstandig consultant op het snijvlak van retail en data leidde ze vervolgens tijdschriftendistributeur Aldipress. Op 1 oktober 2020 is ze gestart bij Iddink. ‘Ik ben een strategisch denker en vind het leuk om strategie in daden om te zetten. Mijn kracht is om snel structuur en orde te brengen in complexe projecten, processen en afdelingen. Ik creëer enthousiaste teams met een hoog tempo.’

Karin komt uit een vrij nest waar wel gepresteerd moest worden en daar is ze haar ouders nog dankbaar voor. ‘Niet je best doen kwam in het woordenboek van mijn ouders niet voor, maar ze lieten me wel vrij in mijn keuzes voor de toekomst.’ Geduld, flexibiliteit, creativiteit en het besef dat het leven echt niet altijd maakbaar is, leerde ze van haar kinderen. ‘En ik heb 10 jaar geleden een knullige blindedarmontsteking amper overleefd. De toevalligheid daarvan en de herstelperiode hebben me eerst angst, maar uiteindelijk veel relativeringsvermogen gebracht.’

Van een next generation manager zal steeds meer transparantie en betrokkenheid worden gevraagd door medewerkers en de buitenwereld. Die is volgens haar nederig, bescheiden en wil het stap voor stap beter doen. ‘Zónder dat het een truc wordt uit de marketingdoos. Zo’n leider geeft richting aan een ‘ideaal’ bedrijf waar mannen en vrouwen van verschillende achtergronden en uit verschillende culturen, van alle leeftijden en van verschillende seksuele geaardheid zichzelf kunnen zijn. ‘Het ideale bedrijf is een afspiegeling van de samenleving waarin we wonen, maar dan net wat eerlijker gemaakt.’