Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Inclusive 30 van 2022

Ronald Nieuwenhuis

Ronald Nieuwenhuis KPN

‘Met ruim 140 jaar op de teller is KPN een robuuste organisatie met veel maatschappelijke impact, op zowel consumenten als op de BV Nederland’, stelt Ronald Nieuwenhuis (1987). Hij begon er ooit als winkelmanager, maar is nu Lead Diversity & Inclusion bij het telecombedrijf.

En juist daarom vond hij het zo belangrijk om bij de start van zijn functie, nu drieënhalf jaar geleden, D&I echt te verankeren in de organisatie. Van strategie tot purpose, van leiderschapsprofiel tot HR-beleid. ‘Iedereen brengt diversiteit mee, daar geloof ik in. Inclusie is van ons allemaal. Bovendien heeft iedereen er baat bij om maximaal zichzelf te zijn.’

Meer ontvangen, minder zenden

Volgens Nieuwenhuis begint alles met die ene, belangrijke vraag: wat voor organisatie wil je zijn? ‘In mijn ogen is dat een organisatie die zich verantwoordelijk voelt om een duurzame, positieve impact te maken op de levens van mensen en de maatschappij. Van eigen medewerkers, klanten en leveranciers.’

Zijn boodschap om dit te realiseren? ‘Bevraag elkaar, daag elkaar uit. Te beginnen bij de grote inkooptrajecten van de overheid, die een voorbeeldfunctie heeft. Maar ook zelf, als individu, kun je het verschil maken. Luister, observeer en vraag door. In Nederland zijn we in onze communicatiestijl meer gericht op zenden dan ontvangen, daarin schuilt nog een mooie groeikans voor inclusie.’

KPN’s katalysator

KPN noteert op dit moment een fiftyfifty-man-vrouwverhouding in de raad van commissarissen. In de raad van bestuur is 33 procent vrouw. Overall worden de topfuncties binnen het bedrijf voor 30 procent ingevuld door vrouwen. Dat percentage is overigens wel hoger dan de aanwezigheid van vrouwen binnen de totale organisatie: 22 procent van alle medewerkers is vrouw in het door technologie gedreven concern.

In de top wordt ook actief gestuurd op culturele diversiteit. De culturele mix is nog niet in percentages zichtbaar, iets wat Nieuwenhuis wel graag zou willen. Kritisch blijft hij sowieso op zijn eigen organisatie. ‘We hebben mooie stappen gezet, maar de verdeling over afdelingen en lagen kan altijd beter.’

Steun van de top is er genoeg, benadrukt hij. ‘De raad van bestuur geeft mij veel ruimte, mogelijkheden en middelen om meters te maken. Maar ook de betrokkenheid van HR en groepen als [email protected], Kleurrijk KPN en KPN Pride helpen enorm. Die support vormt echt een katalysator.’

Barrières doorbreken

Ook andere changemakers vormen voor Nieuwenhuis een grote inspiratiebron. ‘Mensen die de status quo durven te doorbreken, ‘de eerste’ zijn en zo een voorbeeld stellen voor de volgende generatie. Kamala Harris, Jacinda Ardern, Barack en Michelle Obama, bijvoorbeeld.’

Maar ook Nederlandse antropologen als Jitske Kramer en Daniëlle Braun vindt hij inspirerend. ‘Dat systeemdenken uit de antropologie hebben we echt nodig om barrières te doorbreken. Maar bovenal, ik bewonder iedereen die zich inzet voor het D&I-thema en zich uitspreekt voor een gelijkwaardiger, menselijker speelveld.’