BrandedU, klinkt bekend? Dat kan kloppen, want eerder dit jaar riep dit bureau samen met WOMEN Inc. vrouwen op om hun naam op LinkedIn te veranderen in ‘Peter’.
Een ludieke actie waarmee ze aandacht vroegen voor ongelijkheid op de werkvloer: er heten namelijk méér ceo’s van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven Peter dan dat er vrouwelijke ceo’s zijn. De founder van BrandedU is Nancy Poleon (1973) en haar missie: vrouwen stimuleren om zichzelf en hun prestaties beter zichtbaar te maken.
Zelf groeide Poleon op in de Amsterdamse Bijlmer, het meest diverse deel van Amsterdam met meer dan 160 nationaliteiten. Een achtergrond waar ze beretrots op is.
Met BrandedU helpt ze jaarlijks honderden vrouwen met hun personal branding en een versnelling van hun carrière. Ze biedt ‘een ecosysteem voor groei’, via diverse trainingen, events en masterclasses. Bekend zijn ook de ontbijtsessies met de zogeheten Board of Believers: D&I-leiders die elk kwartaal samenkomen om van elkaar te leren.
Hoe ze D&I zelf ziet? ‘Een gevoel van vertrouwen en veiligheid, dat moet in het dna van je organisatie zitten. Dat mensen zich gehoord voelen en gezien worden, weten dat ze erbij horen. Belonging dus, met een mooi woord.’
Poleon weet waar ze het over heeft. Rond 2000 werkte ze zelf bij een groot platenlabel in Londen. Daar ontdekte ze wat diversiteit betekende. Daarvoor werkte ze voor hetzelfde label in Hilversum en was ze de enige vrouw bij MT-vergaderingen, maar ook de enige persoon van kleur. ‘Dubbel in de minderheid dus.’
Het vooroordeel waar ze het meest mee te maken kreeg, was dat van de angry black woman. ‘Het was echt een manier om me in een hokje te stoppen.’
Ze heeft ook een duidelijk beeld van de toekomst van Nederland – op alle niveaus. ‘In de regering moet minimaal veertig procent vrouwen zitten, ook het bedrijfsleven moet volgens het quotum gaan werken.’ Verder pleit ze voor inclusievere vacatureteksten en sollicitatieprocedures. En, roept ze op: ‘Wees een rulebreaker, durf met de norm te breken.’
Zelf laat ze zich ook inspireren door authentieke rolmodellen als Nina Simone (‘You can’t help it. An artist’s duty, as far as I’m concerned, is to reflect the times’). Of Amanda Gorman, de piepjonge spoken word artist die tijdens de inauguratie van Joe Biden een gedicht voordroeg. ‘Als een 22-jarige een presentatie kan geven ten overstaan van de hele wereld, waarom zou jij dat dan niet kunnen?’