Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Inclusive 30 van 2022

Caroline Holtgrefe

Caroline Holtgrefe SER Topvrouwen

Ongemakkelijke vraagstukken bespreekbaar maken en hiermee impact creëren, zo omschrijft Caroline Holtgrefe (1963) haar taken op LinkedIn. En impact maken doet ze met SER Topvrouwen, voorheen Stichting Topvrouwen, waarvan zij directeur was.

Dit initiatief heeft sinds 2016 als doel meer vrouwen naar de bestuurskamers van het Nederlandse bedrijfsleven te laten stromen. ‘Wat indertijd begon als manier om capabele vrouwen zichtbaar te maken, nam een hoge vlucht. De teller van onze database met board ready topvrouwen staat inmiddels op meer dan 2.800 vrouwen, daarmee is de mythe ontkracht dat er niet voldoende hooggekwalificeerde topvrouwen te vinden zijn’, zegt Holtgrefe.

Impact maken

‘Een gamechanger’ was dit inzicht in 2019, want het droeg mede bij aan het creëren van draagvlak voor het advies dat uiteindelijk heeft geleid tot de Wet ingroeiquotum en streefcijfers.

Op 1 januari van 2022 ging de wet in. Grote bedrijven, zo’n vijfduizend in totaal, moeten streefcijfers opstellen die de verhouding tussen mannen en vrouwen in de top gelijker maakt. Voor beursgenoteerde bedrijven geldt een hard ingroeiquotum. De raad van commissarissen moet voor zeker een derde uit vrouwen bestaan.

‘De impact van het initiatief heb ik uiteraard niet alleen mijzelf te danken’, zegt Holtgrefe over het initiatief dat bedacht is door voormalig minister van OCW Jet Bussemaker en wijlen VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer. ‘Impact maken doe je samen.’

Ze noemt onder meer haar ‘super betrokken team’, het bestuur, de topvrouwen die zich aangemeld hebben voor de database, de samenwerking met executive searchbureaus, (sociale) media en de vele topbestuurders en diverse stakeholders die hun verantwoordelijkheid hebben genomen.

SER Diversiteitsportaal

De SER geeft zelf in ieder geval het goede voorbeeld. Het aandeel vrouwen in de top in 2021 was 55,6 procent en het aandeel vrouwen in de subtop 70 procent. In het optimale bedrijf heersen volgens Holtgrefe ‘acceptatie, waardering en respect voor de aanwezige verschillen. Het is een organisatie die ervoor zorgt dat iedereen, ongeacht wie ze zijn of wat ze voor de organisatie doen, zich in gelijke mate betrokken voelt bij en ondersteund wordt op alle gebieden van de werkplek.’

Welke stappen kunnen het Nederlandse bedrijfsleven inclusiever en diverser maken? ‘Dit is spreken voor eigen parochie’, zegt Holtgrefe: ‘De SER ondersteunt bedrijven bij het werken aan meer gender en culturele diversiteit in de top en subtop.’ Zoals het SER Diversiteitsportaal. Een portaal voor en door bedrijven dat nog in ontwikkeling is. Holtgrefe stipt ook de SER Topvrouwen database aan. ‘Bedrijven kunnen gratis gebruik maken van de database als zij op zoek zijn naar een topvrouw.’

Andere nieuwe initiatieven elders vallen de topvrouw ook op. ‘Ik werd recentelijk door een topvrouw geattendeerd op NL 2025 – Samen maken we Nederland. Een mooi initiatief dat Nederland op diverse thema’s een beetje mooier wil maken. Het concept heeft naar mijn mening genoeg ingrediënten om een vergelijkbaar nieuw initiatief op te starten, maar dan sec voor het thema diversiteit & inclusie.’

Dwarsdenkers

Naast dat Holtgrefe werkzaam is bij SER Topvrouwen, neemt ze ook projecten aan met haar bedrijf Helloworld! Promomatters with impact. Wie inspireert haar? ‘Ik zeg altijd maar “everybody is fighting her/his own battle”. Wat mij inspireert zijn dwarsdenkers, mensen die hun nek boven het maaiveld durven uit te steken, geen lippendiensttypes. Mensen die voor het grotere plaatje gaan en hiervoor hun ego opzijzetten.’