Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inclusive 30 van 2022

Baba Touré

Baba Toure Hammerfest

Als oprichter en managing director van reclamebureau Hammerfest zit Baba Touré (1988) op een interessante positie. Media hebben immers veel invloed op hoe mensen denken en handelen, ook als het gaat om diversiteit en inclusie. En dat is ook de missie van zijn creative social agency: de samenleving inclusiever maken.

Realistisch beeld

‘Bij Hammerfest proberen we het anders te doen’, schreef Touré zelf op LinkedIn in 2020. ‘Wij proberen wél een weerspiegeling te zijn van de samenleving. Het is onze missie om met het werk dat we maken een realistisch beeld te tonen van de samenleving.’

Dat doel ligt hem heel na aan het hart, als Amsterdammer met een Nederlandse moeder en een Senegalese vader. Touré wil dat zijn toekomstige kinderen opgroeien in een wereld ‘waarin ze niet de pijn hoeven te voelen die ik en vele mensen om mij heen gevoeld hebben.’

Kracht van perspectief

Hammerfest, het bureau dat Touré samen met Guy Lokhoff oprichtte, draagt bij aan een inclusievere samenleving via eigen werk voor klanten als Videoland, Oxfam Novib, Tommy Hilfiger, Rituals en Zalando.

‘We geloven in de kracht van perspectieven: alleen wanneer je alle perspectieven betrekt in het creatieve proces, kun je de juiste nuances maken, communicatie maken die echt (commercieel en maatschappelijk) impact maakt en de echte verbinding maken met de voor jou relevante community.’

Maar Touré probeert ook collega’s uit de branche te inspireren om hetzelfde te doen, onder andere via zijn bestuursrol bij de brancheorganisatie VIA. ‘Zij hebben de sleutel in handen, zowel met de mensen die ze aannemen als met het werk dat ze maken voor hun opdrachtgevers.’

Arrogant bolwerk

Wat hem betreft is de reclamewereld te lang een gesloten, nogal arrogant bolwerk geweest. Dat begint al bij de werving. ‘Bepaalde opleidingen en kwalificaties worden als toonaangevend beschouwd. Daarbij vergeet men dat veel getalenteerde mensen niet altijd het privilege hebben om bepaalde opleidingen te volgen.’

Die veelheid aan perspectieven in reclamecampagnes bereik je als bureau alleen als je ook een grote diversiteit aan mensen naar je organisatie weet te halen. Mensen met allerlei verschillende achtergronden. Niet alleen qua skillsets, maar over alle assen.

Continu proces van cultuurverandering

Goed en inclusief werkgeverschap, aldus Touré, is een continu proces van cultuurverandering. Een werkgever zou zich moeten realiseren dat medewerkers diversiteit en inclusie altijd uitdragen, bewust of onbewust.

‘Daar moet je als werkgever rekening mee houden in je personeelsbeleid. Iemand uit een gemarginaliseerde groep zal door persoonlijke ervaringen meer bezig zijn met diversiteit’, zei hij eerder in een uitgave van SER Diversiteit in Bedrijf. ‘Dit terwijl het iedereen aangaat, niet alleen hun.’

Diversiteit in groeiplannen meenemen

Hij realiseert zich dat bedrijven kunnen worstelen met diversiteit en inclusie, zeker als het thema niet behoort tot de corebusiness. Vraag je daarom steeds af hoe diversiteit en inclusie in groeiplannen en werkprocessen meegenomen kan worden.

Ook Hammerfest zelf heeft nog werk te doen: ‘We realiseren ons dat het een ongoing proces is, waarbij we nooit ‘klaar’ zullen zijn. Het begint bij bewust zijn over het feit dat ook wij blinde vlekken hebben en altijd zullen houden. Het blijft belangrijk dat we dat altijd realiseren en ons dus ook open blijven stellen voor nieuwe perspectieven.’