Rochdi Darrazi kennen we van de succesvolle abonnementsdienst voor scheermesjes Boldking, die hij in 2013 oprichtte met compagnon Thijs Diepenhorst. Het bedrijf haalde in 2019 nog een investering op van 10 miljoen euro en verwelkomde afgelopen jaar zijn 600.000ste klant.
Darrazi groeide op in Amsterdam-West, in een Marokkaans-Nederlands gezin. Thuis hadden ze het niet breed, dus als Darrazi iets wilde kopen, moest hij ervoor werken. Hij leerde zodoende al op jonge leeftijd te ondernemen. Als jonge tiener kocht en verkocht hij spijkerbroeken en rond zijn vijftiende begon Darrazi feesten te organiseren met een vriendje dat kon dj’en.
Intelligent als hij was, kon Darazzi naar het gymnasium in Amsterdam-Zuid. Na een studie Financiële Econometrie te hebben gevolgd aan de Universiteit van Amsterdam ging Darrazi eerst een aantal jaar aan de slag bij McKinsey als consultant.
Op de prestigieuze business school Insead haalde Darrazi zijn MBA, om na een tijdje te concluderen dat hij helaas kaal werd. Dan maar alles eraf scheren, dacht hij. Met normale, hoekige scheermesjes ging dit echter moeizaam, dus besloot hij flexibele scheermesjes op de markt te brengen. Boldking was geboren. Het succes van de Amerikaanse scheermesjesdienst Dollar Shave Club inspireerde Darrazi vervolgens om zijn product als abonnementsdienst te vermarkten.
Darrazi is een opvallend rolmodel, maar hij geeft ook actief terug aan de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap. Als mede-oprichter van het Moroccan Dutch Leadership Institute gaf hij jarenlang Marokkaans-Nederlands studenten leiderschapslessen. In ruil daarvoor moesten zij jongeren helpen die het moeilijk hadden op school. Inmiddels lijkt het instituut te zijn gestopt, maar het heeft duizenden leerlingen kunnen inspireren. Darrazi tegen Het Parool: ‘Wij zijn opgevoed met het idee dat als het jou goed gaat in het leven, je terug moet geven aan de maatschappij.’