Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inclusive30 van 2021

Pim Brouwers

Pim Brouwers

Realiteitszin, daarvoor pleit Pim Brouwers, manager Diversity & Inclusion bij VodafoneZiggo. De ambities kunnen torenhoog zijn, maar je moet wel eerst de juiste voorwaarden creëren. VodafoneZiggo richt zich met zijn D&I-beleid voor zijn circa 8000 medewerkers op vier pijlers: LGBT+, gender, culture en ability.

Binnen dat zogenoemde vierpijlerbeleid heeft Brouwers zich in eerste instantie gefocust op de laatste pijler. ‘Ik ben begonnen met het creëren van arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking. Daar zijn we groot mee geworden en daardoor dienen we inmiddels als voorbeeld voor andere bedrijven. We overbruggen de afstand tot de arbeidsmarkt door mensen passend werk te bieden, waarmee ze onderdeel uitmaken van een team. We gaan dit jaar voor PSO Trede 1, wat betekent dat we bovengemiddeld presteren op het vlak van sociaal ondernemen.’

Duidelijke targets

Wat de man-vrouwverhoudingen betreft: de top van VodafoneZiggo bestaat voor zo’n 30 procent uit vrouwen. ‘Maar bij de trainees hebben we al een 50/50 verhouding en per business unit hebben we verschillende targets.’ De inspanningen van Brouwers en zijn collega’s om vrouwen te laten doorstromen naar hogere posities leverden in 2020 al een pluim op van Talent naar de Top

Brouwers is naast zijn baan ook board member bij WICT Europe (Women in Communications & Telecommunications), de organisatie waarbij inmiddels zo’n 100 Europese techbedrijven zich hebben aangesloten om de inclusie en gelijkheid in hun branche te bevorderen. Zijn advies voor bedrijven die inclusiever willen worden: stel duidelijke targets en zorg dat deze gedragen worden door de board. ‘Maar wees vooral realistisch. Onze pijler ability moet zorgen voor aparte vacatures, en je zult ook randzaken als begeleiding en ondersteuning goed moeten regelen.’ Inmiddels heeft VodafoneZiggo zo’n 90 mensen met een arbeidsbeperking in dienst. ‘Zelf hebben we jobcoaches rondlopen die deze medewerkers begeleiden.’

Samenwerking

Voor de andere onderwerpen op de D&I-agenda geldt wat hem betreft: laat jezelf zien als bedrijf, deel je succes intern en extern én zorg voor een actief medewerkersnetwerk voor elke pijler. Brouwers’ bedrijf zoekt ook nadrukkelijk de samenwerking op met partners. ‘Partners die passen bij onze organisatie en onze vier pilaren. Niemand doet het alleen. Voor mij is bijvoorbeeld partner Onbeperkt aan de Slag, een sociale onderneming die ontmoetingen tussen werkgevers en werkzoekenden met een arbeidsbeperking mogelijk maakt, een mooie inspiratie binnen de pijler ability. Terwijl partner Corporate Queer, het kennisplatform dat de heteronorm binnen het bedrijfsleven aan de kaak stelt, voor de pijler LGBT+ heel belangrijk is, omdat het de juiste toon aanslaat om de verandering tot stand te brengen. Het verbinden van mensen en talenten is enkel door samenwerking te realiseren.’