Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2013

Jan Veenendaal

Bedrijf: Keykeg

Game: Biervaten

Omzet: >10 miljoen euro (2012)

Sinds: 2005

Wie denkt dat doorbraken alleen op zolderkamers door techno-nerds worden gerealiseerd doet er goed aan Keykeg eens te bekijken. Keykeg is een (bier)vat voor eenmalig gebruik dat een hele dure en omslachtige innamelogistiek overbodig maakt. Achter de uitrol van Keykeg zit een heel consortium van gevestigde namen in de verpakkingsindustrie. Veenendaal en Keykeg stellen daardoor dat de klant verzekerd blijft van innovatie, R&D en ondersteuning. De eerste versie van het kartonnen vat met een PET-binnenkant wordt al in 1998 ontworpen door Bert Hanssen. Maar het wil nog niet helemaal. De game blijkt nog te groot en te massief om door een kleine partij aan het wankelen te worden gebracht. Als in 2005 andere partijen instappen gaat het beter. Het grondstofbesparende vat – het is vrij van kostbaar ijzer – kende de afgelopen vier jaar groeipercentages van tussen de 45 en 69 procent en zet het product nu af in 41 landen.