Het TrueKinetix van Bas van Rens maakt de slimme indoorfiets TrueBike, waarmee hij de markt voor indoor smarttrainers en hometrainers uitdaagt.
Wat: Gerobotiseerde indoorfiets
Wie: Bas van Rens (51)
Daagt uit: Makers van smart- en hometrainers
Sinds: 2018
Investeringen: 6,5 miljoen euro
Website: truekinetix.com
Na jaren van testen startte Bas van Rens in 2018 met TrueKinetix. Een jaar later verscheen zijn eerste gerobotiseerde indoorfiets ter wereld op de markt: TrueBike. En vanaf het begin is het bedrijf van Van Rens in een felle sprint verwikkeld om aan de vraag te kunnen voldoen. Zijn ambitie: uitgroeien tot een wereldmerk.
TrueKinetix wil mensen helpen fit en gezond te blijven en dat is volgens Van Rens hard nodig. ‘Als samenleving gaan we razendsnel af op een gezondheidscrisis. De huidige trend met e-bikes maakt het plaatje niet rooskleuriger. We willen mensen echt meer in beweging krijgen en dat vooral ook op de juiste manier.’
Want, stelt Van Rens: het behoud en opbouwen van spiermassa, zeker op latere leeftijd, is veel belangrijker dan het onderhouden van je cardiovasculaire conditie. En kracht kunnen zetten tijdens het fietsen is essentieel voor die spiermassa.
Zoals zo vaak komt het idee voor TrueKinetix voort uit persoonlijke frustratie van de ondernemer erachter. Van Rens liep jaren terug het WK Ironman op Hawaii mis, omdat hij – naar eigen zeggen – op een conventionele indoorfiets met een vliegwiel de verkeerde spieren had getraind. Dan maar zelf de ultieme indoor racefiets bouwen, was zijn reflex.
Hij zegde zijn baan op als ceo van sportdatabedrijf MyLaps en begon met legosteentjes van zijn zoon de fiets te bouwen. Talloze uren ontwikkeling verder voegde hij aan de motor ook een robot toe, die ervoor zorgt dat de pedalen precies de juiste weerstand hebben. Dat ‘Trueforce’-systeem maakt het ‘rijden’ op de machine levensecht. En onderaan het frame bedacht hij rubberen voeten, die zorgen voor comfort en een lichte beweging van de fiets.
Sportkoepel NOC*NSF was de eerste afnemer. Dat was direct een enorme boost voor de geloofwaardigheid van TruKinetix. Ook maakte Van Rens als fanatiek triatleet handig gebruik van zijn netwerk om de sales aan te jagen.
Hij zocht contact met andere fanatici, ‘die alles aangrijpen om beter te worden’. Korting geven was er niet bij, daar waren de productiekosten simpelweg te hoog voor. Maar in ruil voor ‘een klein beetje aandelen’ in zijn bedrijf haakten ook al snel de juiste ambassadeurs aan.
Zijn bekendste ambassadeur én investeerder is momenteel Anna van der Breggen, voormalig wielrenster en Olympisch en meervoudig wereldkampioen. Zij droeg met een aantal andere investeerders en een crowdfundingactie onder klanten en wielerfans bij aan het eerder dit jaar opgehaalde groeikapitaal van 2,5 miljoen euro. Een som die boven op een eerdere kapitaalronde van 4 miljoen euro komt.
Toegegeven, aan de TrueBike hangt een behoorlijk prijskaartje. Ze gaan voor 3.795 euro per stuk over de toonbank. En dat prijsniveau kost potentiële klanten. Om de doelgroep te vergroten, is daarom recent een goedkopere variant geïntroduceerd van Van Rens’ innovatie: de TrueTrainer, een fietstrainer waar je je eigen fiets op kunt zetten door je achtervork erin te planten.
Hoe TrueKinetix het verschil maakt in de overvolle markt voor indoor smart- en hometrainers? Volgens Van Rens met snelheid en innovatiekracht. ‘De huidige producenten hebben veel geïnvesteerd in hun verouderde technologie en dan is het lastig omschakelen. Doordat wij hebben gekozen om bijna alles op te lossen via software en omdat onze producten allemaal aan internet zijn gekoppeld, zijn wij enorm flexibel.’
Met een simpele update wordt een functionaliteit toegevoegd of een probleem verholpen. ‘We hebben nog een hele batterij features op de plank liggen waarvan er de komende maanden een aantal naar buiten zullen worden gebracht.’
De innovatiekracht is recent beloond met een innovatieprijs: de CES Innovation Award, verbonden aan de grootste techbeurs ter wereld in Las Vegas. En dat in de sterk bezette categorie fitness en sports.
Het Noord-Hollandse bedrijf telt ondertussen enkele miljoenen omzet en circa dertig werknemers. Er wordt nu verkocht in Nederland en België via eigen kanalen, dertig geselecteerde dealers en online platforms. De blik is nu gericht op uitbreiding naar de Duitse markt. Ook het Verenigd Koninkrijk lonkt.
Waar Van Rens over drie jaar staat met zijn bedrijf? ‘Ik streef ernaar dat onze TrueForce-technologie dé gouden standaard wordt op het gebied van indoor fietsen. Wij zijn dan actief in de belangrijkste fietslanden op de wereld. Daarnaast passen we onze technologie dan ook toe in andere indoor sportapparatuur, zoals een roeiapparaat of een loopband.’