Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

We Are Eves

we are eves

Met We Are Eves bieden Esther Leloux, Julie Hotchkin en Quint Mouthaan consumenten eerlijke beautyreviews.

Wat: Communityplatform voor beautyreviews
Wie: Esther Leloux (45), Julie Hotchkin (44) en Quint Mouthaan (43)
Daagt uit: Beauty-industrie
Sinds: 2017
Website: weareves.com

Aan informatie over beautyproducten op internet geen gebrek. Blogs, forums, reviews op websites en influencers buitelen over elkaar om te verhalen over producten.

Helaas blijkt veel informatie niet realistisch of zelfs niet betrouwbaar. ‘Elke dag worden we gebombeerd met onrealistische plaatjes en lege beautybeloftes. Er is veel bullshit in beauty’, zegt Leloux.

Influencers krijgen vaak betaald voor hun aanprijzingen en websites verdienen aan advertenties van de cosmeticaindustrie. Leloux en Hotchkin, al ruim twintig jaar vriendinnen, besluiten in 2017 dat het anders moet.

Tripadvisor voor beautyproducten

Samen met technische man Quint Mouthaan sleutelen ze aan een beautyreviewplatform dat in 2019 het levenslicht ziet. Hun doel? Een soort Tripadvisor voor de beautyindustrie worden, waarbij ‘gewone’ stervelingen hun bevindingen delen met andere consumenten.

Gebruikers kunnen op We Are Eves een profiel aanmaken, waarbij ze ook voorkeuren als vegan of biologisch doorgeven. Ze delen hun ervaringen met producten via uitgebreide beschrijvingen, video en foto’s. Deze data wordt gebruikt om middels kunstmatige intelligentie de gebruikers relevante content voor te schotelen.

Alle gebruikers hebben ook een ‘shelfie’, een online persoonlijk beautyplankje waar favoriete producten zijn opgeslagen.

Verdienmodel van We Are Eves

En daarin schuilt het verdienmodel. We Are Eves verdient aan het personaliseren van de online ervaring, en maakt zo de link naar de zakelijke klanten.

‘Doordat bezoekers dankzij ons platform zien welke beautyproducten bij hen passen, wordt de conversie tot wel 400 procent verhoogd. Bij sommige partners met gemiddeld 100 procent’, vertelt Leloux. ‘74 procent van onze gebruikers geeft aan dat zij na het lezen van de reviews op We Are Eves zijn overgegaan tot een aankoop.’

Klanten betalen een vast maandbedrag op basis van het online verkeer. Momenteel werkt We Are Eves al voor giganten in de beauty-industrie als L’Oreal, Coty, Kylie en LVMH.

We Are Eves kan snel opschalen

De Amsterdamse startup ziet zichzelf in de eerste plaats als techbedrijf. ‘We kunnen snel opschalen, nieuwe features introduceren en inspelen op behoeftes van gebruikers. Daar hebben traditionele spelers in de beauty-industrie moeite mee. We kunnen binnen een paar weken in een nieuw land lanceren’, vertelt Leloux.

We Are Eves is buiten de landsgrenzen inmiddels actief in België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Om de groei verder aan te jagen, is in totaal al 4 miljoen euro opgehaald, bij onder meer bij een anoniem family office, Tablomonto, Hearst Lab en Heini Zachariassen, oprichter van wijnapp Vivino.

Lipstickeffect

Bang dat de crisis roet in het eten gooit, is Leloux niet. Eerder liet ze aan Quote weten: ‘Ken je het lipstickeffect? In crisistijden geven we geen geld uit aan grote meubels, verre vakanties en dure jurken, maar juist aan kleine luxe. We kopen eerder een dure lipstick of een potje dagcrème.’

Over drie jaar kan niemand in de beauty-industrie nog om We Are Eves heen, zo is de overtuiging van de oprichters. ‘We Are Eves is dan een autoriteit op het gebied van cosmeticareviews en betrouwbare content. Als je als merk geen reviews hebt op We Are Eves is dat dus geen goed teken.’