Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Mr Marvis

mr marvis aafke tuin steven vrendenbarg david sipkens

Steven Vrendenbarg, David Sipkens en Aafke Tuin leveren met Mr Marvis shorts en broeken met een goede pasvorm in allerlei kleuren rechtstreeks aan de consument.

Wat: Shorts, broeken en meer voor mannen
Wie: Aafke Tuin, Steven Vrendenbarg en David Sipkens
Daagt uit:
Gevestigde kledingmerken
Sinds: 2016
Website: mrmarvis.nl

Oud-huisgenoten Steven Vrendenbarg en David Sipkens waren in 2014 zó ontevreden met het aanbod aan stijlvolle korte broeken voor mannen dat ze een gat in de markt vermoedden. Ze polsten de vrouw van een vriend, kledingontwerpster Aafke Tuin, en die zag de uitdaging wel zitten.

De drie besloten de ultieme short te ontwikkelen: stijlvol, een goede fit en van een kwaliteit waarvoor ze naar een naaiatelier in Portugal afzakten. Na een flinke tijd proeven en prototypen maakten ze in 2016 een bedrijf van die zoektocht. Via crowdfunding verkochten ze de eerste honderden exemplaren.

Geen fast fashion

De drie founders konden hun baan redelijk snel opgeven, want Mr Marvis liep als een tierelier. De uitdager is ruim vijf jaar later zo’n beetje een gevestigd merk. Wat Lacoste is voor de polo en Vans voor de sneaker, is de nieuwkomer al bijna voor de shorts: iconisch.

De shorts (The Originals) en inmiddels ook chino’s (The Longs) komen er in steeds meer verschillende kleuren, met nog steeds een pasvorm die niet wijzigt, zodat de drager zijn perfect zittende model nog eens in een ander kleurtje kan kopen. Zo kennen we onze mannen inderdaad: ze willen niet eindeloos shoppen en als iets ze bevalt, blijven ze zo trouw als een sint-bernhard.

Mr Marvis doet dus niet mee aan de hijgerige fast fashion met om de zoveel weken een nieuwe collectie en het levert een overzichtelijk aantal producten. Die lange houdbaarheid heeft ook voor de verkoper zelf voordelen: Mr Marvis blijft nooit met overstock zitten en hoeft geen overjarige modellen in de ramsj te gooien.

B2c plus flagshipstores

Aanvankelijk was het businessmodel puur b2c: alleen online konden mannen (en een minderheid aan vrouwen) hun shorts bestellen. Maar sinds 2020 is er ook een flagshipstore in Amsterdam, en inmiddels een tweede winkel in Antwerpen. Er kwam een lijn voor kinderen, er zijn inmiddels zwembroeken en truien van het merk. Maar wat blijft, is de productie in Portugal.

Daar zijn inmiddels verschillende familiebedrijven zoet met het naaiwerk, want Mr Marvis is flink aan het groeien. Het verkoopt al honderdduizenden broeken per jaar. De omzet is zowel in 2020 als in 2021 verdubbeld, vertrouwde Vrendenbarg Quote toe.

Nu in Nederland mede dankzij flinke marketinguitgaven de Mr Marvis-broeken niet meer weg te denken zijn uit het straatbeeld wordt het tijd voor offline groei buiten de lage landen. In 2017 begonnen ze al in Duitsland, in 2019 kwamen daar Engeland en Frankrijk bij, nu krijgen Duitsland en Engeland ook fysieke winkels.

Daarbij helpt dat vorige zomer Capital A Investment Partners is ingestapt voor een onbekend miljoenenbedrag. Maar de echte smart money kwam afgelopen april, toen Fred Gehring en Ludo Onnink, respectievelijk voormalig ceo en cfo van Tommy Hilfiger, aan boord kwamen bij de broekenmannen.