Broers Joost en Stijn Sommerdijk leveren foodshaping-tools waarmee toppatissiers en chef-koks creatief helemaal uit hun dak kunnen gaan.
Wat: Siliconen mallen en andere tools voor de horeca
Wie: Joost (23) en Stijn (27) Sommerdijk
Daagt uit: De grote spelers in siliconenvormen
Sinds: 2017
Werknemers: 10
Website: moldbrothers.nl
Joost en Stijn Sommerdijk opereren in een niche, maar het is misschien wel de smakelijkste niche uit de hele Challenger50. Ze maken uit siliconen mallen en ander gereedschap waarmee topkoks en andere foodprofessionals hun gerechten en baksels extra fraai kunnen vormgeven. Gepersonaliseerde foodshaping-tools dus, voor de wereldwijde top van de horeca.
De MoldBrothers financierden ooit hun bedrijf mede door hun gezamenlijke PlayStation te verkopen. En nog steeds zijn ze jonge ondernemers. Maar inmiddels hebben ze flink wat ervaring opgebouwd en weten ze de gevestigde orde, met namen als Silikomart en MakeEat Barcelona, zoek te spelen.
‘Onze kracht is dat we alles kunnen personaliseren en visualiseren voor onze klanten. We kunnen werkelijk alles maken wat de klant kan bedenken, of het nou een simpele mal is voor een logo of een compleet berggebied’, zegt Stijn.
Dat creatief vermogen, plus de kennis van gastronomie, is de extra waarde die MoldBrothers brengt. ‘De top van de gastronomie is een extreem concurrerende markt. Dan is het ook heel belangrijk om innovatief te blijven als chef. Daar helpen we dus bij.’
Ondertussen heeft MoldBrothers klanten in meer dan tachtig landen die samen meer dan 300 Michelinsterren bij elkaar koken. Er is ook een webshop voor de serieproducten, en ook die zijn nergens anders in de markt te vinden, zegt Stijn. ‘Omdat we snel kunnen ontwikkelen, hebben we altijd de meest creatieve vormen op het juiste moment.’
De gebroeders Sommerdijk leveren wereldwijd, en altijd rechtstreeks aan de eindklant. ‘We houden de lijnen graag kort, dat zorgt voor creativiteit en vertrouwen in het product. Online of met je smartphone bestel je net zo makkelijk iets uit Singapore of Amsterdam, dus waarom zou je dan marge en flexibiliteit inleveren door met resellers te werken?’
Omdat de MoldBrothers er vooral op uit zijn het oog te strelen (voordat de maag wordt verwend), zet het flink in op Instagram voor de marketing en de verkoop.
‘Het is echt ons belangrijkste verkoopkanaal en het groeit keihard. Klanten zijn trots als ze onze producten binnenkrijgen en maken daar unboxing video’s van. Ze maken filmpjes en andere content, puur omdat ze het merk MoldBrothers zo gaaf vinden. Dankzij die gratis reclame en goodwill hebben we de laatste twee jaar hard kunnen groeien.’
Over drie jaar wil MoldBrothers wereldwijd marktleider zijn in de niche van gepersonaliseerde foodshaping-tools. ‘De concurrentie is relatief laag, dus dat is een realistisch streven. We gaan ook de webshop doorontwikkelen en we hebben plannen om ook servies, pincetten en meer te gaan verkopen, alles wat nodig is op het gebied van foodshaping. Maar bij alles geldt: het moet top zijn. We proberen de Apple onder de mallenmakers te zijn.’