Kitty Smeeten wil met Hands Off My Chocolate de overstap naar vegan chocolade makkelijk maken en zo de CO2-uitstoot van het bruine snoepgoed verminderen.
Wat: Chocoladerepen voor eigen gebruik
Wie: Kitty Smeeten (55)
Daagt uit: Traditionele, niet-vegan chocolademerken
Sinds: 2013
Website: hands-off.com
Kitty Smeeten had nooit een brandende ambitie om ondernemer te worden. ‘Het was mijn droom om een wereldmerk te bouwen, een merk met producten voor de massa. Niet om ondernemer te zijn. Het ondernemerschap kwam erbij’, vertelde ze eens in een interview met Geng.nl.
Toch begon ze na een lange carrière in de foodsector in 2013 haar eigen startup, Hands Off My Chocolate. Een naam die ze koos, omdat de meeste chocoladeliefhebbers hun reep liever voor zichzelf houden.
Dat werd ook haar doel: een chocoladereep moet zo lekker zijn dat je hem niet wilt delen. Een Hands Off My Chocolate-tablet bestaat dan ook uit rondjes voor een optimale smaakbeleving. En op elk rondje staat ‘mine’. En slechts één rondje met een kruis door het woord ‘yours’.
Negen jaar later kan Hands Off My Chocolate claimen dat het het eerste merk is dat echt lekkere vegan melkchocoladerepen naar het supermarktschap heeft gebracht. En dat is niet onbelangrijk, want de CO2-uitstoot van chocolade is fors. Per kilogram is die zelfs groter dan die van varkensvlees. Door de melk in de chocolade te vervangen door een plantaardig alternatief wordt per reep ruim 40 procent minder CO2 uitgestoten.
‘Om een breed publiek te laten kiezen voor plantaardige chocolade maken wij een minstens even lekker (of nog lekkerder) alternatief, maar dan zonder melk’, zegt Smeeten. ‘Lekkere vegan chocolade die toegankelijk is voor iedereen.’
Met de verkoop van chocolade probeert Smeeten bij te dragen aan een duurzamere en eerlijkere wereld. Daarnaast koopt ze de cacaobonen direct in, via het Cocoa Horizons-programma, bij zeven coöperaties in Ivoorkust en Ghana. ‘Zo steunen we vrouwelijke boeren.’
Want Smeeten hoopt als ondernemer andere vrouwen in hun kracht te zetten. Ook werken er voornamelijk vrouwen bij haar bedrijf, al is dat geen doel op zich. ‘Vanaf onze oprichting zijn duurzaamheid en social responsibility altijd een randvoorwaarde geweest voor ons merk. We betalen onze cacaoboeren een premium prijs, zetten ons in voor women empowerment en maken ons hard voor duurzame landbouw.’
Om tot haar duurzame, lekkere product te komen, heeft Smeeten onder meer ruim 800 bestaande chocoladerepen gesmolten om uit te vinden welke mensen de lekkerste vonden. Die begintijd was zeer leerzaam, zo vertelde ze tegen Workjuice. ‘Bij een klein bedrijf doorzie je heel goed hoe belangrijk bijvoorbeeld een goede administratie is en dat je al bij het begin heel goed moet communiceren met de fabriek.’
Inmiddels is Hands Off My Chocolate verkrijgbaar bij vrijwel alle Nederlandse supermarkten. Kort na de start van het bedrijf wist het chocolademerk namelijk al een deal te sluiten met Albert Heijn. Al snel volgden de andere grote supermarktketens, eerst in Nederland en later ook in Duitsland.
En Smeetens droom van een wereldmerk? Daar wordt nog steeds hard aan gewerkt. Haar merk is verkrijgbaar in onder meer Duitsland, België en de Verenigde Staten. Desalniettemin had het volgens haar nog harder gekund. ‘Ik had nog harder willen groeien. Ik denk dat het misschien nog sneller kan, maar dat komt ook omdat ik verschrikkelijk ongeduldig en ambitieus ben.’
Al die ambitie leidde niet alleen tot erkenning van consumenten en tot De Telegraaf Vrouw Award. In 2020 won de chocoladestartup ook een FoodAward als één van de beste supermarktintroducties. In 2021 won Hands Off bovendien een Gazelle Award voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Daarnaast won Hands Off vorig jaar een Vegan Award voor beste product.