Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Green Soap Company

green soap company marcel belt

Met Green Soap Company levert Marcel Belt een duurzaam alternatief voor zeep, was- en schoonmaakmiddelen: Marcel’s Green Soap.

Bedrijf: Green Soap Company
Sinds: 2015
Founder: Marcel Belt (58)
Omzet: 13 miljoen euro
Funding: Volledig zelf gefinancierd
Daagt uit: Niet duurzame zeepmerken
Website: Greensoapcompany.com

Als alleenstaande ouder van drie dochters begint Belt eind 2015 voor zichzelf om meer bij zijn kinderen te kunnen zijn. Hij begint een bedrijf dat aansluit bij zijn tientallen ervaring als marketeer bij Unilever, Reckitt Benckiser en toenmalig Douwe Egberts: in zeep.

Maar niet zomaar zeep. Met Green Soap Company levert Belt onder het merk Marcel’s Green Soap een duurzaam alternatief voor zeep, was- en schoonmaakmiddelen. Met uitsluitend biologisch afbreekbare ingrediënten en verpakt in gerecycled plastic. Zo wil Belt laten zien dat het echt wel wat groener kan in de zeepindustrie die hij zo goed kent.

Green Soap Company inspireert grote spelers

Zeepproducten hebben een forse impact op het milieu, weet Belt. Alleen in Nederland al worden elke week acht miljoen lege zeepflessen weggegooid. Dat zijn bijna altijd flessen gemaakt van zogeheten virgin plastic. Dat is plastic waarvoor nieuwe aardolie is gebruikt.

Ook spoelen we in Nederland wekelijks vier à vijf miljoen liter wasmiddel, handzeep, shampoo door de gootsteen en het doucheputje. ‘Daar zit heel veel slecht spul tussen zoals zuren, ammonia en chloor.’

Gelukkig is hij in staat gebleken grote spelers als Albert Heijn en Unilever te inspireren om zijn voorbeeld te volgen. ‘Wij worden veel gekopieerd door groene en grijze merken. Dit is overigens ook onze doelstelling, wij hebben een opensourcefilosofie. Door onze kennis en ervaringen te delen kunnen we de verduurzaming in de markt versnellen. Door voorop te blijven lopen, blijven wij de changemaker.’

Plastic uit afval

Green Soap Company gebruikt uitsluitend gerecycled plastic, gemaakt uit afval dat Suez en AVR ophalen bij huishoudens. Ook de inhoud van de flessen is groen, plantaardig en vegan bovendien.

Maar dat is voor Belt niet genoeg. Het is zijn missie om de hele zeepindustrie te vergroenen. ‘Ik wil laten zien dat het anders kan. Het goede voorbeeld geven. En daarmee de grote jongens inspireren om het ook echt anders te doen. Er wordt bijvoorbeeld ontzettend veel palmolie gebruikt in wasmiddelen en de palmbomen voor palmolie groeien alleen in gebieden waar toevallig ook regenwoud groeit. Dus dat moet anders. Wij hebben een palmolievrij wasmiddel ontwikkeld.’

Snelle groei

Vanaf de oprichting maakt het merk Marcel’s Green Soap een snelle groei door. ‘In jaar één verkocht ik voor 70.000 euro zeep. Dat had ik nooit gedacht. Sindsdien gaan we elk jaar twee of drie keer over de kop. Dit jaar verwacht ik een omzet van 13 miljoen euro, waarvan 90 procent uit Nederland komt. Over drie jaar is dat 30 miljoen euro, waarvan 40 procent uit Nederland en 60 procent uit Duitsland, België en het VK.’