Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Fooditive

fooditive moayad abushokhedim challenger50

Moayad Abushokhedim wil met Fooditive voeding gezonder en duurzaam maken dankzij natuurlijke ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie.

Wat: Duurzame voedingsingrediënten
Wie: Moayad Abushokhedim (28)
Daagt uit: De voedingsmiddelenindustrie
Sinds: 2018
Werknemers: 10
Website: fooditivegroup.com

De Rotterdamse ondernemer Moayad Abushokhedim barst van de ambitie: hij wil de wereld groener en gezonder maken door de manier waarop we onze voeding produceren te veranderen. Dat gaat via de alternatieven die Fooditive ontwikkelt voor belangrijke ingrediënten als suiker, zout en andere stoffen. Daarvoor gebruikt de startup het liefst afgedankt groenten en fruit, om verspilling tegen te gaan.

Zoetstof uit fruitresten

Zo ontwikkelde Fooditive, Startup van de Week in 2019, een methode om op basis van fermentatie uit peulvruchten caseïne te maken, een belangrijk melkeiwit. Daarbij wordt de natuur gekopieerd: wat enzymen in de magen van een koe doen, kan  Abushokhedim in zijn lab.

Een ander belangrijk product is ketofructose, een zoetstof die Fooditive haalt uit afgedankte appels, peper en pulp van sapfabrikanten. Het spul benadert suiker tot 70 procent qua zoetkracht, maar bevat nauwelijks calorieën. Onlangs kondigde het bedrijf een ‘bijenvrije honing’ aan en er wordt ook al gewerkt aan een natriumarm alternatief voor keukenzout.

De markt heeft Fooditive al ontdekt. Verschillende grote spelers maken hun ijs, jam of chocolade zoeter met de Rotterdamse ingrediënten. ‘We worden zelfs omarmd door grote spelers, met wie we graag samenwerken op het gebied van plantaardige eiwitten of zoetstoffen. We hebben wereldwijd grote deals met bedrijven om betere oplossingen te vinden.  

In alles duurzaam

Wat zijn bedrijf onderscheidt van de gevestigde orde? ‘Ik denk toch wel onze normen en waarden: alles wat we doen, de manier waarop we denken en samenwerken, het moet altijd duurzaam zijn en in lijn met onze beliefs. We zijn verder een internationaal team dat openstaat voor alle verschillende levensovertuigingen en meningen en daar het beste uit haalt. En duurzaamheid gaat niet alleen over het milieu, het vereist ook eerlijke arbeidsvoorwaarden voor onze werknemers, met een goed salaris en zonder interne politiek.’

Weesjongen uit Jordanië

Abushokhedim is een man met een missie. En hij komt letterlijk en figuurlijk van ver: opgegroeid in een Jordanees weeshuis schopte hij het tot de universiteit, waar hij voedselwetenschappen studeerde.

Op een goed moment trok hij naar Nederland, omdat volgens een kennis de voorwaarden om te ondernemen hier gunstig waren. Nadat een eerste startup – rond een cocktail van bevroren alcohol – ondanks twee jaar keihard buffelen niet van de grond kwam, is Fooditive zijn tweede bedrijf.  

Waar Fooditive over vijf jaar staat? ‘Wat we tot nu toe hebben bereikt, geeft me het vertrouwen dat we wereldwijd kunnen voldoen aan de belofte die we als startup vertegenwoordigen: gezonde voeding betaalbaar maken en betere voeding onder de aandacht brengen. Maar we blijven in de kern wel een startup en zullen naast successen ook onze failures blijven vieren.’