Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen werden met hun online verssupermarkt Crisp uitgeroepen tot de beste van Nederland.
Wat: Online versmarkt
Wie: Tom Peeters (38), Michiel Roodenburg (37) en Eric Klaassen (38)
Daagt uit: Supermarkten
Sinds: 2018
Omzet: Niet bekend
Aantal werknemers: 1000
Funding: 115 miljoen euro
Website: crisp.nl
Crisp heeft sinds de oprichting maar liefst 115 miljoen euro aan kapitaal opgehaald. En niet bij de minsten: technologie-investeerders zoals de fondsen Keen Venture Partners en Target Global, maar ook oprichters van onder meer Adyen, Mollie, Vinted, Takeaway.com, BrandLoyalty en TomTom stapten in de online verssupermarkt.
Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen zijn samen met hun investeerders ervan overtuigd dat massaproductie en monoculturen niet langer de toekomst zijn. Lokale telers, knetterverse producten, duurzame bezorging en een bekroonde service zijn dat wel. En vanaf de start in 2018 worden er ‘geen concessies gedaan aan smaak’.
Het ‘fundamenteel andere’ concept levert elk jaar niet alleen nieuwe recordcijfers op, ook de prijzenkast van de drie oprichters dikt stevig aan. Maar de kroon op het werk dit jaar is de eerste plaats bij marktonderzoeker GfK, boven het veel grotere Picnic, als beste online supermarkt.
Crisp heeft in Nederland en Vlaanderen inmiddels meer dan 750.000 app-gebruikers, laten de oprichters aan MT/Sprout weten. ‘Zelfs in de huidige markt maakt Crisp een uitstekende groei mee: vandaag de dag bedienen we twee keer zoveel klanten als een jaar geleden. De klanten komen ook terug: 90 procent van de bestellingen zijn herhaalaankopen.’
‘Een gezond bedrijf bouwen kan alleen als mensen hun weekboodschappen bij Crisp doen. Boter, kaas en eieren. En komkommer, tomaat en appels. Dat zijn dan ook de meest verkochte producten bij een normale supermarkt én bij Crisp.’
‘Vers en bewust eten blijft ook in het veranderende economisch klimaat belangrijk, al wordt het steeds complexer om dit bereikbaar te houden. We zien dat Crisp precies daar een oplossing voor is. In een uitdagende markt met wereldwijde stijging van grondstofprijzen en energiekosten blijkt ons model een voordeel: minder afstand door een korte keten, geen voorraad met dure opslag en een energie-efficiënte centrale infrastructuur zonder winkels of darkstores.’
‘We zijn voorlopig nog niet klaar. Onze missie is dynamisch: wij bouwen door om voor meer mensen beter eten bereikbaar te maken. Dit jaar zijn we gestart met onze internationale uitrol. De Europese markt van 1.000 miljard euro omzet in boodschappen is pas voor 5 procent online.’
Lees ook: Een klant met een klacht? Zo gaat online super Crisp daarmee om