Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Contentoo

contentoo jeroen gunther onno halsema

Jeroen Gunter en Onno Halsema runnen samen een snelgroeiend Europees platform voor gepersonaliseerde contentmarketing.

Wat: Digitaal platform voor contentcreatie en -lokalisatie
Wie: Oprichter Jeroen Gunter (45) en ceo Onno Halsema
Daagt uit: De gevestigde orde van agencies, vertaalbureaus en freelanceplatformen
Sinds: 2017
Omzet: 5 miljoen euro
Aantal werknemers: 45
Funding: 10 miljoen euro
Website: contentoo.com

De ambities zijn duidelijk: Jeroen Gunter en Onno Halsema willen over drie jaar Europees marktleider zijn in de digitale creatie van content. Ze bundelen op hun ‘frictieloze platform’ namelijk freelancetekstschrijvers, ontwerpers, vertalers, lokalisatie-experts, contentstrategen en vele andere rollen in contentmarketing. En dit alles in combinatie met handige tools en een naar eigen zeggen ‘ongeëvenaarde ondersteuning’.

‘We dagen hiermee de gevestigde orde van agencies, vertaalbureaus en grote, onpersoonlijke freelanceplatformen uit, zoals Fiverr en UpWork’, leggen Gunter en Halsema uit aan MT/Sprout.

Matchen met algoritmes

Het is namelijk niet gemakkelijk om freelanceschrijvers, vertalers en contentmarketingstrategen te vinden die voldoen aan jouw kwaliteitseisen. Mensen die jouw business, producten en diensten begrijpen en in de door jou gewenste tone of voice schrijven. Met Contentoo wordt dit probleem in één klap opgelost, beloven de ondernemers.

Het platform matcht bedrijven onder meer met behulp van algoritmes met de juiste wereldwijde mix van vooraf gescreende freelancers. Zij werken op structurele basis voor de klant, waardoor ze onderdeel worden van het in-house team van bedrijven. En omdat alle content op één platform wordt geproduceerd, behouden bedrijven ook het overzicht van de productie.

Het succesverhaal begint overigens heel bescheiden: met 100.000 euro van angel-investeerders Frans van Hulle en Bas Offers in 2018. Contentoo verdubbelt vervolgens elk jaar de omzet. Het voorlopige recordjaar 2021 laat een omzetgroei zien van 156 procent. Op de teller staan meer dan 20.000 projecten en honderden klanten, onder meer Mollie, Rituals, Booking.com, Swapfiets en Exact.

Financiële brandstof

De Ten Cate Groep, samen met een groep investeerders, ondersteunt de Europese expansie met 1,2 miljoen euro. De verovering van Europa zet zich voort, via de Benelux, naar Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Ook aan de aanbodkant wordt geïnvesteerd, afgelopen zomer nog met de overname van Contentbox: een softwareplatform waarmee nog meer wordt ingezet op de koppeling tussen artificiële intelligentie en content.

Afgelopen oktober maakte Contentoo bekend nog eens 5 miljoen euro te hebben opgehaald. De financiële brandstof is afkomstig van dertig investeerders via No Such Ventures. Onder anderen Perry Oostdam, Pawel Smoczyk (beiden Recruitee) en Jeroen Verberg (Hippo) doen mee. De investering wordt gebruikt voor ‘het doorzetten van de Europese expansie’.