Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

BitesWeLove

biteswelove marleen basart liesbeth gouwen

Met BitesWeLove runnen Marleen Basart en Liesbeth Gouwen een merk in verantwoorde chips en noten op plantaardige basis.

Wat: Gezonde snacks
Wie: Marleen Basart (38) en Liesbeth Gouwens (51)
Daagt uit: De ongezonde snackwereld
Sinds: 2014
Website: Biteswelove.nl

Tijdens een avondje netflixen gedachteloos een zak paprikachips leegknabbelen. Heerlijk, maar ook kei-ongezond. Dat kan helemaal anders, dachten Marleen Basart en Liesbeth Gouwens.

Basart werkte als management trainee voor Ahold en was daar verantwoordelijk voor het schap met de gezonde snacks en chips. Het ondernemersbestaan lonkte voor de dochter uit een artsengezin en ze startte FoodWeLove, dat een delicatessenbox in abonnementsvorm verkocht. Gouwens werkte jarenlang in de scheepvaartfinanciering, maar besloot het roer om te gooien om de droom van een eigen foodmerk na te jagen.

In 2014 begonnen ze samen met een abonnementsmodel waarbij klanten een pakketje met noten, zaden, superfoods of chocolade kregen toegestuurd.

Dat abonnementsmodel ging in 2018 overboord en de Amsterdamse startup besloot eigen snacks te gaan ontwikkelen en op de markt te zetten. Momenteel verkoopt BitesWeLove zijn chips en noten in vrolijke zakjes en uiteenlopende smaken. Denk aan geroosterde erwten omhuld met vegan chocolade of paprikachips op basis van gepofte linzen. De oprichtsters staan zich erop voor ‘geen concessies te doen op smaak en textuur.’

Verkoop in retail

Het abonnementsmodel is inmiddels vervangen door een uitgebreid netwerk van verkooppunten. De producten van BitesWeLove liggen op ruim 2100 punten in de retail en 2000 verkooplocaties in de foodservice, zoals cateringbedrijven en koffiekiosken. Inmiddels beperken de dames zich niet meer tot hun thuisland, want BitesWeLove is ook in België, het Verenigde Koninkrijk en Duitsland verkrijgbaar. Als echte Challenger denken ze mee met diverse grote retailers over het gezonder maken van hun snackassortiment. Daarmee zijn ze op weg om volgend jaar 10 miljoen snackmomenten gezonder te maken.

Met beperkte financiering van aandeelhouders wist het duo al met al een winstgevend bedrijf te bouwen. Corona gooide even roet in het eten, onder meer doordat kantoor- en ‘out of home’-locaties nagenoeg leeg bleven. Om dit verlies op te vangen, werden er gezonde snack- en borrelboxen gelanceerd, waarvan er meer dan 40.000 de deur uit gingen in 2020.

‘Zakelijke klanten kunnen deze boxen met gezonde snacks laten bezorgen bij medewerkers en deden dit ook in groten getale (meer dan 35.000 boxen in 2020!)’, zo vertelde Basart aan Girls Who. Daarnaast kreeg het bedrijf erkenning in de vorm van Great Taste Awards en Food Matter Live Challenger Brand Award.

Feelgoodmerk

Door in te zetten op grondstoffen uit diverse regio’s en leveranciers denkt BitesWeLove ook in tijden van gierende inflatie een betaalbaar product te blijven bieden. Het kleine team, negen man (nou ja, acht vrouwen en één man), kan de kosten ook laag houden door zich te onthouden van dure traditionele marketingcampagnes maar door creatief te zijn en opvallende activaties te doen, wil BitesWeLove een ‘feelgoodmerk’ bouwen.