Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Blackbear

blackbear stefan hoogenboom joep wittebrood

Stefan Hoogenboom en Joep Wittebrood bieden bedrijven met Blackbear de mogelijkheid non-core werk en kortstondige opdrachten uit te besteden.

Wat: Online marktplaats voor uitbesteden van (non)core flexwerk
Wie: Stefan Hoogenboom (27) en Joep Wittebrood (27)
Daagt uit: De Big Four en andere consultancypartijen
Sinds: 2018
Website: blackbear.global

Toen studievrienden Stefan Hoogenboom en Joep Wittebrood vanuit de studiebanken aan de slag gingen bij grote corporates zagen ze direct kansen in de veranderende arbeidsmarkt. Bij veel bedrijven blijven namelijk veel taken en projecten liggen die niet tot de kernactiviteiten van de medewerkers behoren. Taken die desalniettemin relevant zijn.

Voor dergelijke klussen heeft Blackbear in zijn toch vrij jonge bestaan inmiddels meer dan 8.500 ‘Solvers’ in zijn database opgenomen. Die Solvers zijn starters, young professionals of experts. Zij kunnen zich inschrijven op de opdrachten of vraagstukken die bedrijven plaatsen op het Blackbear-platform. Opdrachten kunnen uiteenlopen van het maken van marktanalyses tot het bouwen van API’s of berekenen van de CO2-voetafdruk van een activiteit.

Blackbear koppelt daarbij de juiste expert aan elke klus. De vraagstukken worden vervolgens volledig remote binnen een tijd van twee tot vier weken door de Solvers opgeleverd. De administratie en uitbetalingen worden geregeld door Blackbear.

Geen uurtje-factuurtje

De twintigers begonnen in 2018 met steun van enkele business angels hun bedrijf. Een kleine vier jaar later heeft Blackbear meer dan 150 klanten, waaronder grote partijen als Gasunie, DHL, Louwman, Toyota en het Ministerie van Infrastructuur en Veiligheid. Hoogenboom en Wittebrood zien nog veel groeimogelijkheden. Ze wijzen erop dat talent schaars is en de westerse arbeidspopulatie alleen maar krimpt. Daarnaast maakt de groeiende populariteit van zowel hybride als remote werken hun propositie aantrekkelijker.

Anders dan veel concurrenten in de consultancy-, freelance- of uitzendbranche betalen bedrijven Blackbear niet volgens het uurtje-factuurtjemodel, maar krijgt het betaald op basis van de geleverde output. Vooraf bepalen bedrijven een vast bedrag per project, waarna op het einde van een opdracht door de opdrachtgever een rating wordt gegeven. Op basis van deze rating wordt een vergoeding uitbetaald aan de Solver. Verder onderscheidt Blackbear zich volgens Hoogenboom door ‘de software en de service’.

Miljoeneninvestering voor Blackbear

Ambitieus is het jonge duo zeker. Over drie jaar wil het bedrijf, dat nu ruim vijftig medewerkers telt, gegroeid zijn naar een omzet tussen de 50 miljoen en 70 miljoen euro. Tegen die tijd moet het leger Solvers zijn gegroeid naar minstens 100.000 en wil het bedrijf in diverse Europese landen en de VS actief zijn. Begin 2022 werd een ‘miljoeneninvestering’ gedaan door de Amsterdamse angelclub No Such Ventures. Hiermee moet de internationale groei aangejaagd worden.

Een investering die overigens een nominatie in de wacht sleepte voor de Deal van het Jaar-verkiezing van Vectrix. Bang dat een guur economisch klimaat de groeiplannen doorkruist, zijn de mannen niet. Hoogenboom: ‘In zulke tijden stellen organisaties het aantrekken van nieuw talent uit en blijft veel werk liggen. Bovendien zijn organisaties dure consultant beu. Direct werken met freelancers is vaak gedoe. Daarom zijn wij de oplossing.’