Jeroen Westerbeek, Kevin van der Veer en Daniel Salimian leveren met WoodWatch horloges en andere accessoires van hout en andere natuurlijke materialen.
Wat: Duurzame horloges en accessoires
Wie: Jeroen Westerbeek (28), Kevin van der Veer (28) en Daniel Salimian (27)
Daagt uit: De horloges en accessoires industrie
Sinds: 2013
Omzet: ruim 5 miljoen
Werknemers: 70
Website: Woodwatch.com
Zoals de naam al zegt: hout is waar het om draait bij WoodWatch. De destijds piepjong oprichters begonnen in 2013 met hun bedrijf en stonden er al eens mee in de 25 onder de 25. Als studenten (econometrie en bedrijfskunde) kwamen ze ergens online een horloge met een houten wijzerplaat tegen, en daar zagen ze een kans in: waarom niet zelf een houten klok laten ontwikkelen?
Sinds die eerste houten horloges die – klassiek – in de garage door het drietal zelf werden verpakt en verstuurd, is het hard gegaan met WoodWatch. Tienduizenden stuks per jaar levert het, in acaciahout, vijgenhout, esdoorn en walnoot, voor een gemiddelde verkoopprijs van rond de 180 euro. En het gaat steeds harder: de uurwerken kregen gezelschap van onder meer zonnebrillen van hout en de omzet kwam vorig jaar ruimschoots uit boven de 5 miljoen.
Volgens de Financial Times maakt die groeiversnelling het van oorsprong Groningse bedrijf tot een van de duizend snelst groeiende Europese bedrijven van 2020. Voor de volledigheid: op nummer 535 belandde het. Salimian, koeltjes: ‘De crisis bracht online aankopen in een stroomversnelling. Wij hebben maximaal gebruik gemaakt van de kans om daarin te groeien en onze langetermijnvisie sneller te realiseren.’
Een WoodWatch-klok is niet alleen van natuurlijk materiaal, de makers willen hun hele bedrijf zo duurzaam mogelijk inrichten. Dat betekent dat het de uitstoot van het vervoer compenseert via CO2-rechten. Ook plant het bomen over de hele wereld per verkocht product. Dat zouden er voor 2025 in totaal een miljoen moeten worden. Al met al draait WoodWatch naar eigen zeggen klimaatpositief.
En dat allemaal gefinancierd vanuit de eigen cashflow – aan investeerders doen de WoodWatch Drie niet. Wel aan klanttevredenheid. Gevraagd naar of hun aanwezigheid al wordt opgemerkt in de markt, zegt Salimian: ‘Ik denk van wel. De meer dan 100.000 klanten die ons gemiddeld met een 4.5+ beoordelen zou boekdelen moeten spreken.’
WoodWatch heeft zijn hoofdkantoor inmiddels in Rotterdam gevestigd, maar werkt volledig remote: de 70 mensen in onder meer design, marketing en customer service werken over de hele wereld verspreid.
‘Over drie jaar hebben we onze productlijn verder uitgebreid en willen we in tien landen in winkels liggen. Met nóg bijzonderdere producten, mede dankzij de samenwerking met andere sterke merken.’