Judith Eyck en Joost Romeijn dagen met hun online reisagent Vakanties.nl en Zoover.nl de traditionele reisbranche uit met een flexibeler aanbod.
Wat: Realtime pakketreizen samenstellen
Wie: Judith Eyck en Joost Romeijn
Daagt uit: reisbranche
Sinds: 2017
Omzet: 10 miljoen euro
Website: Vakanties.nl en Zoover.nl
Judith Eyck en Joost Romeijn (eerder respectievelijk directeur en oprichter van Sunweb) dagen met Vakanties.nl de traditionele reisbranche uit met een flexibeler aanbod. Door gebruik te maken van slimme techniek hoeven ze pakketreizen niet meer vooraf in te kopen, maar worden die voor de klanten ‘on-the-spot’ samengesteld uit miljoenen vlucht- en hotelcombinaties.
Voor de online consument blijft het overzichtelijk: die krijgt niet langer 1001 opties waaruit hij moet kiezen, maar een beperkt aantal gepersonaliseerde opties.
Om die gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen doen, sloeg Eyck halverwege vorig een belangrijke strategische slag. Ze lijfde reviewplatform Zoover in, een sterk merk in de reisbranche. Met Zoover kreeg Vakanties.nl er een site bij waarop ieder jaar meer dan tienduizend reviews worden achtergelaten en verschillende aanbieders vergeleken kunnen worden.
Zo kreeg haar bedrijf er één klap een enorm berg data bij die goud is voor de inkoop. Zoover was bovendien ook voorzichtig begonnen met het verkopen van reizen aan zijn miljoenen bezoekers. Het besluit om met het hele bedrijf verder te gaan onder de goed vindbare naam Zoover.nl is dan ook meer dan logisch volgens Eyck. ‘Zoover.nl is het flagship brand. Vakanties.nl wordt daarbinnen een touroperator.’
De olifant in de kamer bij elke challenger in de reisbranche is natuurlijk: hoe houden de ondernemers erachter de boel overeind tijdens corona? Tour operators werden zwaar getroffen, en Vakanties.nl is daarop geen uitzondering. In 2019 maakte het nog een omzetgroei door van 1 naar 10 miljoen euro.
Daarna volgde een mokerslag. ‘We hebben twee hele zware jaren gehad. Dit jaar eindigen we, mede door de koop van Zoover, weer op 10 miljoen’, zegt Eyck.
Ondanks de forse tegenwind heeft Eyck alle medewerkers binnenboord kunnen houden. Met dank aan de automatisering. ‘Dat is ook de reden dat we nu weer snel kunnen opschalen. Onze klantenservice is hierdoor geen achilleshiel, in vergelijking met andere reisaanbieders op dit moment.’ Een chatbot handelt al 65 procent van de klantvragen, met name na boeking, af zonder tussenkomst van een agent, stelt Eyck.
Een ander voordeel vergeleken met de gevestigde orde: het bedrijf koopt real-time in op basis van beschikbaarheid. ‘Hierdoor kunnen we alle vluchten en hotels snel aanbieden, in plaats van weer nieuwe langlopende inkoopcontracten af te hoeven sluiten.’
‘Om echt onze plek in de reiswereld te claimen, zullen in drie jaar tijd tien keer groter moeten worden.’ Oftewel: in 2024 moet de omzet de grens van 100 miljoen doorbreken. Investeringsmaatschappij Rotrip van Joost Romeijn speelt een belangrijke rol bij het waarmaken van deze ambities. Romeijn stak al eens 5 miljoen euro in de startup, maar lapte voor de overname van Zoover bij. Hoe groot de totale financiering is, is niet bekend.