Valentine van der Lande daagt ontbijtmerken online uit met biologische granolawinkel Oot.
Wat: ontbijtgranen met weinig suiker, thuisbezorgd in je brievenbus
Wie: Valentine van der Lande
Sinds: 2018
Website: Oot.nl
Valentine van der Lande daagt met Oot ontbijtmerken zoals Quaker, Eat Natural en Kellogg’s uit. Met wekelijks vers gebakken, glutenvrije en biologische ontbijtgranen, die los of als abonnement worden verkocht. Van der Lande werd in 2010 bekend als oprichter van online uitgever TenPages.
Als online retailer slaat Oot (16 medewerkers) fysieke winkels over, en stuurt zijn zes varianten ontbijtgranen linea recta naar kopers. Dat direct-to-consumer-model leverde volgens het bedrijf tot nu toe bijna honderdduizend klanten op in Nederland, België en Duitsland.
Oot zet zijn tanden in granola, oftewel geroosterde en met (meer) smaken verrijkte muesli. Dankzij veel noten en andere smaakmakers bevatten de ontbijtjes gemiddeld minder suiker dan de gevestigde orde.
Door de korte keten zijn de granola’s gemiddeld een tot week weken oud als ze op de mat ploffen, vergeleken met gemiddeld zeven maanden voor supermarktgranola’s en -cruesli’s.
Volgens het bedrijf kreeg de groei tijdens de coronapandemie een impuls. Behalve een verschuiving naar online is de verklaring volgens Van der Lande meer aandacht voor gezonde voeding. Oot richt zich ook op bedrijven, waar het zijn ontbijtjes onder andere promoot extraatje voor thuiswerkers en als relatiegeschenk.
Van der Lande stelde eerder dit jaar Marieke Hermans aan als ‘kraakverse’ directeur. Hermans bewees zich als directeur van een b2b-webshop die ze (onder leiding van het beursgenoteerde moederbedrijf) liet groeien naar ruim 100 medewerkers en uitrolde in Nederland, België en Duitsland.
Oot haalde afgelopen mei een Series A-financieringsronde op bij de Belgische koekjesproducent Lotus Bakeries, die met corporate venture-fonds FF2032 investeert in nieuwe food-bedrijven. Het precieze bedrag (in ieder geval een minderheidsbelang) wordt niet gedeeld; Van der Lande spreekt in ieder geval over een ‘substantiële investering, niet een paar ton’.
Lotus heeft naar eigen zeggen een groot vertrouwen in de schaalbaarheid van het model, en wil de groei in meerdere landen helpen versnellen. Van der Lande: ‘Over drie jaar eten meer dan een miljoen klanten onze gezondere ontbijtgranen en zijn we actief in heel West-Europa.’