Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2021

Nuud Care

Nuud Care Challenger50 van 2021

De oprichters van Nuud bieden met hun merk een alternatief voor deodorant: een smeerbare vegan anti-odorant die drie tot zeven dagen effectief is.

Wat: vegan anti-odorant
Wie: Martijn van Seters, Loek van Doorn, Wilbert Leering, Jeroen van der Sluis en Tom Baas

Sinds: 2017
Daagt uit: reguliere cosmeticamerken
Omzet 2021: 10 miljoen euro
Medewerkers: 22
Website: nuudcare.com

Nuud is een Nederlands deodorantmerk dat werkt met tien natuurlijke ingrediënten die transpiratiegeur voorkomen in plaats van maskeren. Een keer of twee smeren in de week zou genoeg moeten zijn.

Nuud startte in 2017. Een paar jaar later, in 2020, kochten ruim vijfduizend backers hun Nuud tube met super smart screw-on applicator cup. En zo bracht Nuud 160.000 euro bij elkaar om de cap (een dop eigenlijk) op de markt te brengen. Daarna is er geen cent vreemd vermogen meer opgehaald. ‘Wij groeien via honderd procent bootstrapping’.

Vier jaar na oprichting wordt het merk gebruikt door consumenten in meer dan honderd landen. Martijn van Seters (41), Loek van Doorn (52), Tom Baas (32), Wilbert Leering (47) en Jeroen van der Sluis (52) realiseren dit samen met 17 collega’s. In juni van dit jaar begroetten ze hun 500.000ste klant.

Geen deodorant

Nuud is dus geen deodorant, maar een pré-odorant. Bij Nuud krijgt geur geen kans doordat de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor transpiratiegeur op natuurlijke wijze worden geremd. In een anti-transpirant trekt het actieve bestanddeel (aluminium) de poriën dicht en in combinatie met parfum wordt de geur gemaskeerd, in plaats van voorkomen.

Het werkende bestanddeel is microzilver, dat is aangevuld met verzorgende ingrediënten, zoals amandel-, kokos- en wonderolie.

Milieubewuste consumenten

Nuud wil ‘wereldwijd frisse oksels’. Gebruikers zijn milieubewuste consumenten die hoogopgeleid zijn, doorgaans in steden wonen en actief op zoek zijn naar betere alternatieven voor bestaande producten. ‘We verkopen onze producten rechtstreeks aan de consument en door gerichte online marketing weten we die heel goed te bereiken’, zegt co-founder Martijn van Seters.

‘We waren een van de eerste bedrijven in Nederland met advertenties op Facebook, en dat is nog steeds een van onze belangrijkste marketingkanalen. Later kwamen daar Instagram-advertenties bij en vooral in het buitenland werkt influencer-marketing goed voor ons.’