Christian Rood en Gabriel de Scheemaker zorgen met batterijvernieuwer LeydenJar voor meer uithoudingsvermogen bij auto’s en smartphones.
Wat: superbatterijen
Wie: Christian Rood en Gabriel de Scheemaker
Daagt uit: Gevestigde batterijenindustrie
Sinds: 2016
Website: Leyden-jar.com
Of Tesla en Apple ook van de partij zijn is niet bekend, maar een ding is zeker: auto- en elektronicafabrikanten lopen de deur plat bij batterijvernieuwer LeydenJar. Het bedrijf van Christiaan Rood en Gabriel de Scheemaker werkt namelijk aan een technologie die de energiedichtheid van batterijen met 70 procent verhoogt.
Zo’n reuzensprong geeft niet alleen auto’s, laptops en smartphones een langer uithoudingsvermogen. Meer energie per kilo batterij kan ook een doorbraak betekenen voor elektrische vliegtuigen, die nu nog worden beperkt door het gewicht van batterijen.
LeydenJar (32 medewerkers) haalde eerder dit jaar 22 miljoen euro groeikapitaal op bij onder meer Invest-NL en ondernemer Joes Daemen, de vader van ruimtereiziger Oliver Daemen. Eerder ontving de startup met vestigingen in Leiden en Eindhoven al een subsidie van 5 miljoen.
Het geheime recept van LeydenJar is een anode(folie) van silicium, in plaats van het momenteel gangbare grafiet. Vergelijkbaar met grafiet maakt LeydenJar silicium poreus, zodat het materiaal niet scheurt bij het laden en ontladen van een batterij.
Het bedrijf heeft zijn ontstaan opvallend genoeg te danken aan een mislukt project voor flexibele zonnepanelen bij onderzoeksinstituut TNO. Die methode bleek ook geschikt om toe te passen in batterijen.
Dankzij drie toegekende patenten (en nog eens vijf in behandeling) kwam LeydenJar op de radar van tech-scouts, die voor producenten speuren naar batterij-innovaties. Dat leverde tot nu toe betaalde kwalificatieprojecten op met ‘drie van de vijf grootste’ autobedrijven, en ‘twee van de vijf grootste’ consumentenelektronicabedrijven van de wereld (namen worden nog niet gedeeld).
Voor die bedrijven kan LeydenJar nu ‘enkele kilometers’ anode-folie per jaar maken. Dat gebeurt in een proeffabriek in Eindhoven, op een steenworp afstand van grootmachten als NXP, ASML en VDL. In 2025 moet de productiecapaciteit zijn opgeschaald naar een volume waarmee de eerste elektronicaproducten de markt op kunnen, of een ‘laag volume’ maker van elektrische auto’s.
Met die kennis wil LeydenJar uiteindelijk een soort ‘ASML voor superbatterijen’ worden. Oftewel een toeleverancier van machines waarmee bedrijven zelf superbatterijen maken.
Gewapend met de recente investering is de jacht geopend op nieuwe batterij-experts. Als al die vacatures worden ingevuld, groeit LeydenJar de komende anderhalf jaar naar meer dan honderd medewerkers.