Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50 van 2021

HomeDeco

HomeDeco - Thijs Goos en Ayla van Olphen - Challenger50 van 2021

Thijs Goos en Ayla van Olphen bouwen met HomeDeco aan een gesloten marktplaats voor meubels en woonaccessoires. Daarbij zetten ze in op een combinatie van inspiratie, advies en shoppen.

Wat: marktplaats voor home & living producten
Wie: Thijs Goos (39) en Ayla van Olphen (31)
Sinds: 2018
Daagt uit: Fonq, Bol.com én VT Wonen
Funding: 900.000 euro
Website: homedeco.nl

HomeDeco is niet het zoveelste online woonwarenhuis, het brengt consument en verkopers samen op één marketingplatform. En daarbij gebruikt het veel content, die moet inspireren en tot aankopen verleiden. Het platform faciliteert bijvoorbeeld in het maken van een mood board voor je nieuwe woon- of slaapkamer en helpt consumenten ideeën op te doen en verzamelt tips en trends.

‘Als je wat meer wilt weten over interieur dan kom je bij ons inspiratie opdoen en ons blog lezen, maar je kunt ook direct bij de aangesloten verkopers producten kopen. Wij zijn de tussenpersoon’, aldus medeoprichter Ayla van Olphen. Het bedrijf dat zij samen met Thijs Goos opzette, werkt met een selectief partnerbestand (nu zo’n 200 partijen) en een breed uitsluitend online aanbod. ‘Door deze focus kunnen we onze partners online goed ontzorgen’, stelt Van Olphen.

Gluren bij de buren

Op HomeDeco staan niet alleen gelikte reclamefoto’s van interieurs. Wat de site volgens de ondernemers extra leuk maakt, zijn de foto’s van gewone mensen. ‘De zogenaamde binnenkijkers. Dat vinden mensen heel leuk: gluren bij de buren.’ Vervolgens is alles wat je ziet ook te koop, bij verschillende partners. Inspiratie, advies en shoppen komen zo samen.

Overname door V&D

Het concept van Goos en Van Olphen viel niet alleen op bij de challengeredactie van MT/Sprout. Ook  Nederlandse retailmastodonten als Roland Kahn (CoolCat, America Today) en Ronald van Zetten (voormalig ceo HEMA). De twee lijfden vlak voor sluiting van de Challenger50-lijst van 2021 HomeDeco in. Het is een mooie aanvulling op V&D, het warenhuis waarvan ze in 2016 de merkrechten verwierven en dat ze nu online voortzetten.

In 2020 realiseerde het concept 5,5 miljoen euro omzet. Voor dit jaar wordt verwacht de grens van 7 miljoen euro te doorbreken.  Ondertussen is zo’n zeven miljoen euro geïnvesteerd. Voor hoeveel de twee ondernemers hun HomeDeco hebben is onbekend. De nieuwe eigenaren deelden in ieder geval de verwachting de tent snel winstgevend te hebben.