Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2021

Holie

Merick Schoute - Valentijn van Santvoort - Holie - Challenger50 van 2021

Merick Schoute, Marc Veltman en Valentijn van Santvoort steken met hun granola- en havermoutmerk Holie de helft van de winst in natuurherstel.

Wat: Plantaardige ontbijtgranen en havermout
Wie: Merick Schoute (34), Marc Veltman (53) en Valentijn van Santvoort (37)
Sinds: 2018
Omzet: 1,4 miljoen euro (2020)
Daagt uit: bestaande ontbijtgranenmerken
Website: www.holiefoods.com

Het Amsterdamse voedingsbedrijf Holie produceert plantaardige ontbijtproducten, zoals granola’s en havermout. Het laat zijn producten in Nederland en Duitsland produceren en voorziet deze van een recyclebare verpakking. Het bedrijf stelt de helft van zijn winsten te steken in natuurherstel, zoals het opvangen van regenwater en het planten van bomen in Tanzania, Oeganda, maar ook dichter bij huis: in Noord-Brabant. Op een voormalig stuk landbouwgrond in deze provincie plantte het bedrijf afgelopen jaar 1.500 bomen en dit jaar vergroent het bedrijf een gebied in Tanzania ter grootte van Amsterdam.

Voor Holie, afgelopen jaar nog Startup van de week bij MT/Sprout, is het dus belangrijk om zwarte cijfers te schrijven. In 2019 lukte dit, afgelopen coronajaar kwam het bedrijf op break-even uit en dit jaar verwacht Holie weer winst te maken. In jaren dat de startup geen winst maakt, stelt het bedrijf nog altijd minimaal 1 procent van de totaalomzet te investeren in de bomenplant. ‘De aarde warmt te snel op, verklaart Van Santvoort zijn missie. ‘Dit heeft nu en in de toekomst grote gevolgen voor mensen en de wereldwijde biodiversiteit.’ Van het planten van bomen is bekend dat dit klimaatverandering helpt te voorkomen, doordat ze CO2 vastleggen.

Flinke groei

Het blijft niet bij mooie idealen, Holie als bedrijf groeit ook gewoon hard. Sloten de ondernemers coronajaar 2020 af met een omzet van bijna 1,4 miljoen euro, dit jaar verwacht Van Santvoort met 60 procent te groeien tot 2,2 miljoen euro. De producten van Holie liggen inmiddels in menig grote supermarkt in Nederland, België en Duitsland; van de Appie tot de Plus en van online super Picnic tot flitsbezorger Gorillas.

Maar goed, wie daagt challenger Holie eigenlijk uit? Van Santvoort: ‘Wij dagen de vastgeroeste corporates uit die al jarenlang het ontbijtschap domineren met misleidende producten.’

Vóór 2023 klimaatpositief

Nu al laat Holie zijn volledige CO2-uitstoot door een onafhankelijk bureau in kaart brengen, maar nog vóór 2023 wil het een volledig klimaatpositief bedrijf zijn. Er moet dan zoveel geïnvesteerd worden in bomenplant dat dit de uitstoot van de productie omverblaast. Volgens Van Santvoort is de granolalijn zelfs al klimaatpositief – eerder dan begroot! Ook wil Holie flink doorgroeien, vertelt de ondernemer: ‘Door opschaling en snelle innovatie willen we binnen 3 jaar door de 10 miljoen euro omzet heengaan.’