Graciëlla van Vliet en Chantal van der Velde ontzorgen met Closure nabestaanden bij het afwikkelen van alle abonnementen, contracten en accounts van hun overleden dierbare.
Wat: Abonnementen opzeggen na overlijden
Wie: Graciëlla van Vliet (27) en Chantal van der Velde (31)
Sinds: 2017
Website: Closure.nl
Het idee kwam toen Chantal van der Velden een melding kreeg op Facebook. Haar oma was jarig, en je voelt hem al aankomen: het arme mens was al jaren daarvoor overleden. Dat was voor haar en Graciëlla van Vliet de trigger om met Closure te beginnen: waarom was er nog geen centraal meldpunt bij overlijden? Ze zegden beiden hun baan op en startten vanuit incubator UtrechtInc hun challenger.
Nu helpen de twee met hun SaaS-platform nabestaanden bij het afwikkelen van alle abonnementen, contracten en accounts van hun overleden dierbare. Denk daarbij aan bankrekeningen, verzekeringen, de nuts- en telecombedrijven maar ook goede doelen, het lidmaatschap van sportclubs en natuurlijk social media-accounts. Alles via één centraal platform, zodat – in het ideale geval – de nabestaanden niet meer alle ‘nabestaandendesks’ van grote leveranciers af hoeven te bellen.
Daarbij zoeken de twee de samenwerking op met zowel uitvaartorganisaties als de corporates die vaste relatie hebben met klanten. Van Vliet: ‘We dagen de uitvaartbranche uit om verder te kijken dan de traditionele dienstverlening. Via Closure helpen we nabestaanden niet alleen bij de uitvaart, maar ook bij alle zaken die daarna op hun pad komen. We dagen de abonnementsbedrijven uit om niet alleen hun interne operationele processen te optimaliseren, maar ook om een betere klantervaring te bieden na een overlijden.’
Closure onderscheidt zich van eerdere initiatieven door het hanteren van een B2B-model,. Daarbij kan het zijn dat corporate klanten beloven dat de kosten voor hun nabestaandendesks – daar werken soms tientallen medewerkers – omlaag kunnen. De consument betaalt niets. De startup is inmiddels partner van meer dan 150 uitvaartorganisaties en een groot aantal partijen met veel vaste klanten, waaronder T-Mobile, Unicef, Aegon, OV-Chipkaart en Knab.
Van Vliet: ‘Onze grootste kracht is dat we een enthousiast, technisch team hebben dat staat te popelen om vernieuwing te brengen in een traditionele markt. We kijken naar problemen vanuit een datagedreven en technologisch oogpunten, zijn continu in gesprek met de markt en bouwen op basis van klantbehoefte. Zo zijn we ooit gestart met het afwikkelen van abonnementen, maar biedt ons platform inmiddels hulp bij allerlei zaken na een overlijden.’
Behalve die opzegdiensten heeft Van Vliet nog veel meer concepten op de plank liggen rond overlijden, waarmee Closure in een later stadium aan de slag kan.
Closure heeft zo in korte tijd een sterke marktpositie in Nederland weten te verzekeren: één op de zes overlijdens wordt inmiddels via Closure gemeld. Over drie jaar is Closure niet alleen marktleider in Nederland, stelt Van Vliet, maar ook in België, Frankrijk en Duitsland.
Corona heeft de groei bepaald niet gehinderd. ‘De vraag naar digitale oplossingen en dienstverlening (op afstand) is door de crisis alleen maar verder toegenomen. Zo hebben we een online afscheidspagina gelanceerd, waarop familie, vrienden en kennissen de overleden persoon kunnen herdenken en elkaar steun kunnen bieden. Daaraan bleek grote behoefte toen uitvaarten maar door een beperkt aantal mensen bezocht mochten worden.’
Dit interview gaf Graciëlla onlangs aan DUIC: