Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50 van 2021

Carepay

Kees van Lede Carepay Challenger50 van 2021

Onno Schellekens en Kees van Lede geven met fintechbedrijf CarePay mensen in Afrika toegang tot betere gezondheidszorg via health wallets op hun mobiele telefoons.

Wat: Betaalplatform voor zorg in Afrika
Wie: Onno Schellekens en Kees van Lede
Sinds: 2015
Funding:
45 miljoen dollar
Medewerkers: 170
Website: carepay.com

De mobiele telefoon is voor de meeste Afrikanen hét centrum van al hun (financiële) zaken. Onno Schellekens en Kees van Lede haken daarop in met als doel meer mensen toegang te geven tot betere gezondheidszorg.

Daarvoor werken ze sinds 2015 samen met Safaricom in Kenia. De grote Afrikaanse telecomprovider heeft daar veel succes met MPesa, een zogeheten mobile money wallet die Afrikanen als hun bankrekening beschouwen. CarePay ontwikkelde er een health wallet bovenop: M-TIBA.

Digitalisering van de zorg

Die app verbindt betalers (verzekeraars) van zorg met zorgverleners (klinieken), patiënten en individuele consumenten in de cloud. Zo kunnen de verzekeraars claims en betalingen managen, nieuwe verzekeringsproducten ontwikkelen en aan klantenservice doen. Allemaal dankzij een rechtstreekse relatie via de mobiele telefoon. 

Elke consument kan realtime worden geïdentificeerd via zijn smartphone. Dat is opzich al een kleine revolutie, in landen waar veel mensen paspoort noch burgerservicenummer hebben. En omdat alle transacties geregistreerd worden op het platform, kunnen claims makkelijk verwerkt en betaald worden. Die digitalisering verlaagt voor verzekeraars de claim- en transactiekosten met tientallen procenten, wat verzekeringen goedkoper zou moeten maken. Verder vergroot het de transparantie en stimuleert het verbeteren van kwaliteit van  de zorg, stelt Carepay.

Kenia en Nigeria

De ondernemers geven de digitalisering van de gezondheidszorg in Afrika een flinke slinger. Hoe het voorheen ging? ‘Busjes vol handgeschreven rekeningen van het ziekenhuis werden bij zorgverzekeraars afgeleverd. Bij  de verzekeringsmaatschappij werden de papieren overgetypt op de computer en meestal pas  maanden later aan het ziekenhuis uitbetaald’, zei Van Lede eerder tegen Emerce. Naarmate een ziekenhuis meer transacties via Carepay laat verlopen, kan het op basis daarvan ook financiering krijgen van de Nederlandse zorgpionier.

Niet gek dus, dat de health wallets zowel bij consumenten als bij de zorgpartijen aanslaan. Na Kenia is het platform in 2020 ook in Nigeria gelanceerd, mede dankzij een geldronde van 45 miljoen dollar die bestemd is voor internationale expansie. Ook Tanzania is Carepay inmiddels actief. ‘Carepay kan vandaag iedereen in Kenia en Nigeria van een gezondheidsverzekering voorzien.’ 

Vaccinatiewallet

Inmiddels zijn er 4200 klinieken en 4,7 miljoen gebruikers geregistreerd. Schellekens leidt vanuit Nederland Carepay International, Van Lede – zoon van wijlen Akzo-topman Kees van Lede – is in Afrika actief. ‘De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat overheden geen directe digitale interactie met burgers en artsen hebben, terwijl vrijwel iedereen in de hele wereld tegen zeer lage marginale kosten met elkaar verbonden is. Dit kan morgen anders. Grote donoren kunnen mensen in derdewereldlanden direct bereiken. In feite kan iedereen  morgen een digitale vaccinatiewallet krijgen.

Carepay heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam gevestigd, maar de meeste activiteiten vinden plaats in de landen waar het op de grond is. En het model van Schellekens wordt wereldwijd erkend. In 2018 kreeg het een eervolle vermelding van het World Economic Forum als Technology Pioneer. ‘In 2020 kwamen we op nummer 7 binnen, als hoogste binnenkomer op de ‘Change the World’ lijst van Fortune Magazine, in een top 10 met partijen als Zoom, Alibaba en Safaricom.’ 

Schellekens eerder tegen Emerce: ‘Wij zijn een beetje een atypische onderneming, omdat we niet passen in het vakje “goed doel”, maar ook niet in het hokje ‘winstmakende corporate’. Dat zie je ook aan onze  partnerships, zowel overheden als commerciële partijen werken met ons samen. Iedereen die bij ons werkt gaat voor impact, niet voor de winst.’

De impact moge blijken uit de cijfers: inmiddels gaat er 150 miljoen dollar door het mobiele zorgplatform van Carepay.