Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50 van 2021

Briq Bookings

Eugene Lubbers Allart van Eck Thijs Megens Briq Bookings kopiëren

Eugene Lubbers en Thijs Megens bieden met Briq Bookings boekingssoftware aan evenementenlocaties. Hun klanten kunnen daarmee makkelijk online boekingen verwerken en zelf hun programma’s samenstellen.

Wat: Boekingssoftware voor vrijetijdsindustrie
Wie: Eugene Lubbers en Thijs Megens
Sinds: 2017
Werknemers: 55
Daagt uit: Traditionele boekingssystemen
Website: briqbookings.com

Het ondernemersduo Eugene Lubbers en Thijs Megens werkte eerder bij evenementenlocatie de Kartfabrique in Utrecht. Tot 2016 werden de race-uitjes daar door klanten vooral telefonisch geboekt. Dat maakte het managen van boekingen tijdrovend en onoverzichtelijk. Nog ingewikkelder werd het als klanten het karten wilden combineren met andere activiteiten als lasergamen of Prison Island, een escaperoom-achtig spel.

Dat moest makkelijker kunnen, dachten de twee.

Amerikaanse samenwerking

Met Briq Bookings ontwikkelden ze boekingssoftware voor uitbaters van eventlocaties zoals de Kartfabrique waarmee klanten hun gasten dag en nacht kunnen laten boeken, op elk gewenst device. Handig, want volgens Briq boekt gemiddeld 35 procent van de gasten buiten de openingstijden. Via de inventieve software kunnen ze meerdere activiteiten boeken, waardoor er een persoonlijk programma in elkaar geknutseld kan worden.

Het idee is niet alleen dat bezoekers gemakkelijker kunnen boeken, maar dankzij de software ook sneller geneigd zullen zijn om extra activiteiten bij te boeken. Bijna een op de drie klanten zou zich laten verleiden tot een upsell, bijvoorbeeld door lekker te steengrillen na het lasergamen.

Bovendien kan er een betaaloplossing in Briq Bookings geïntegreerd worden, waardoor uitbaters van onder meer kartbanen, dierentuinen, bowlingcentra en paintballparken sneller het geld op hun rekening hebben staan. 

De Utrechtse startup biedt ook andere softwareleveranciers de mogelijkheid om het systeem white-label aan hun eindgebruikers aan te bieden. ‘We hebben een test gedraaid met het Amerikaanse Clubspeed, de grootste aanbieder van venue-managementsoftware. Hun klanten zagen de omzet met gemiddeld 300 procent per jaar groeien sinds ze onze software gebruiken’, zegt Lubbers. 

Internationale groeiambities

Zelf denkt Briq Bookings onstuimig te kunnen doorgroeien. Wat begon als spin-off van de Kartfabrique is inmiddels uitgegroeid tot een spin-off met een oplossing die tot ver over de landsgrenzen wordt gebruikt. Het bedrijf is actief in 9 landen en heeft kantoren in Utrecht en het Macedonische Skopje.

Het succes is niet onopgemerkt gebleven. In 2019 sleepte Briq Bookings de Emerce Travel Startup Award binnen. De omzet moet in 2021 ongeveer vervijfvoudigen ten opzichte van vorig jaar. ‘Over drie jaar willen we dat meer dan 2000 leisure venues onze software gebruiken.’ Qua klanten richt Briq zich op family entertainment centers met meerdere activiteiten. ‘Zodat onze slimme algoritmes een persoonlijk programma kunnen maken voor elke reservering’, vertelde Lubbers eerder tegen Emerce