Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2021

Chargetrip

Chargetrip Challenger50 van 2021

Gideon van Dijk en Pieter Waller maken met hun routeplanner voor elektrische auto’s elektrisch rijden zo voorspelbaar mogelijk.

Wat: routeplanner voor elektrische auto’s
Wie: Gideon van Dijk (35) en Pieter Waller (45)
Sinds: 2017
Daagt uit: Gevestigde navigatiebedrijven
Medewerkers: 26
Website: chargetrip.com

‘Het is ridicuul dat je een futuristische nieuwe auto koopt, maar dat het laden en rijden voelt alsof je 20 jaar terug in de tijd gaat’, zei Pieter Waller, oprichter van Chargetrip, vorig jaar tegen MT/Sprout. Dat kan anders, dat moet beter. Chargetrip maakt daarom voorspellende navigatiesoftware. Die moet de drempel voor elektrisch rijden zo veel mogelijk verlagen.

Met de switch van brandstofmotoren naar elektrische aandrijving krijgen automobilisten ineens te maken met veel meer factoren die impact hebben op de reikwijdte (range) van hun auto. Een benzinewagen gooi je in 5 minuten vol en brengt je dan makkelijk 700 kilometer verder. Een doorsnee EV (electric vehicle) moet het doen met hooguit de helft van die afstand. En die is vaker theorie dan in de praktijk haalbaar.

‘Als je dit niet oplost, krijg je fnuikende adoptiebarrières’, zegt Waller. De belangrijkste daarvan zijn range anxiety: hoe ver kom ik op mijn acculading? en laad-anxiety: waar is nog een laadpaal vrij?

Veel variabelen

Het intelligente navigatiesysteem van Chargetrip is van de grond af opgebouwd door met een grote hoeveelheid extra variabelen te rekenen. Het houdt rekening met de laadsnelheid per laadpaal, de stroomprijs, de beschikbaarheid van laadpalen (inclusief wachttijd), het weer en of er veel geklommen moet worden.

Dat maakt het echt onderscheidend van de traditionele routeplanners, die veel trager werken als ze met dergelijke berekeningen aan de slag moeten, stellen Van Dijk en Waller. Hun bedrijf levert zijn software al aan bijvoorbeeld Porsche. Hun systeem wordt in Noorwegen, verreweg de wereldmarktleider in elektrisch rijden, ook volop gebruikt. De twee meest gebruikte EV-routeplanners in Noorwegen draaien beide al jaren op  Chargetrip, dat zijn systeem ook via een API (technische koppeling) aanbiedt.

Ondertussen tikt het totaal geïnvesteerde vermogen de 4,5 miljoen euro aan, met bijdragen van onder andere TotalEnergies Ventures, APX (Axel Springer & Porsche) en Blue Bear Capital. Vorig jaar werd 4 ton omzet gerealiseerd, voor dit jaar wordt het dubbele verwacht.

Meeste omzet uit Noord-Amerika en Azië

De challengers richten hun blik sowieso nadrukkelijk naar het buitenland. ‘We hebben nu klanten van Noorwegen tot Portugal en alles ertussenin. Over drie jaar berekenen we vijftien procent van alle EV-ritten ter wereld en komt onze omzet voor 40 procent uit Noord Amerika en 20 procent uit Azië’, voorziet Waller.

Alles op weg naar de grote belofte: de operationele kosten van iedere elektrische vloot te minimaliseren en de adoptie van EV’s wereldwijd te versnellen.