Wat: Satellietdata voor de landbouw
Wie: Richard de Jeu en Robbert Mica
Sinds: 2015
Omzet: niet gedeeld
Investering: 1,3 miljoen euro
Werknemers: 37
Daagt uit: traditional earth observation companies
Website: Vandersat.com
Dankzij satellietdata hebben we meer kennis dan ooit tevoren over onze aarde. Op één cruciaal onderdeel is het Haarlemse bedrijf VanderSat wereldspeler: boeren voorzien van informatie over de beschikbaarheid van water en gezondheid van hun gewas. Medeoprichter Robbert Mica: ‘Die actuele informatie is belangrijker dan ooit. Extreme weersomstandigheden, droogte, een snelle bevolkingsgroei en een stijgende vraag naar voedsel maken voedsel- en waterzekerheid tot een van de grootste uitdagingen waarvoor we wereldwijd de komende jaren staan.’
Gepatenteerde technologie
Nu is de aarde al omgeven door satellieten die data verzamelen, de sleutel ligt in het omzetten van deze complexe data naar concrete, toepasbare informatie om beslissingen op te baseren. En dat is het idee waarmee dr. Richard de Jeu in 2015 VanderSat oprichtte, met Robbert Mica als compagnon. Hun scale-up is niet zomaar een technologiebedrijf, zegt Mica. ‘Ons team van wetenschappers en developers begrijpt elk klein detail van de complexe satellietdata en is in staat deze kennis te verwerken onze producten en diensten.’
Door de data-analyses van VanderSat krijgen klanten een gedetailleerd inzicht in de gesteldheid van bodem en gewassen. De satellieten die VanderSat daarvoor gebruikt, worden in de lucht gehouden door verschillende ruimtevaartorganisaties zoals NASA en ESA. ‘Cruciaal voor onze klanten is dat wij gebruiken maken zogeheten ‘passive microwave’ technologie. Die maakt onze metingen van hoge kwaliteit: in hoge resolutie en dat 24/7, dus ongeacht bewolking, wat vaak een uitdaging kan zijn. Dat probleem hebben wij getackeld’. VanderSat heeft een eigen algoritme ontwikkeld en zijn methode gepatenteerd.
Stevige klantenbasis
De grootste agrarische bedrijven, waterschappen, maar ook waterbedrijven en verzekeraars waar boeren hun oogst risico’s kunnen afdekken, maken gebruik van VanderSats diensten. Grote multinationals als Bayer en BASF zetten de kaarten met VanderSat data in om boeren gerichter te kunnen adviseren via speciaal ontwikkelde apps, bijvoorbeeld over het beste moment om te irrigeren.
En corona? Die heeft beperkte impact op het bedrijf, laat Mica weten. Afgelopen april haalde VanderSat nog ‘enkele miljoenen’ euro’s op bij Rubio Impact Ventures, de Nederlandse impact-investeerder (voorheen Social Impact Ventures). Samen willen ze binnen 3 jaar impact maken op 100 miljoen hectare aan landbouwgrond wereldwijd met een operationele service. VanderSat is intussen ook aan het uitbreiden in Brazilië, India en Zuid-Afrika met lokale partners en vestigingen.