Wat: digitale expediteur
Wie: Jarell Habets
Sinds: 2016
Omzet: 10 miljoen euro (2019)
Werknemers: 55
Daagt uit: traditionele expediteurs
Website: Shypple.com
Vorig jaar was zijn bedrijf nog Startup van het Jaar, dankzij zijn snelle groei promoveert Jarell Habets dit jaar al met Shypple in de Challenger50 van Sprout. Shypple daagt traditionele expediteurs uit met een online platform waarmee klanten sneller, makkelijker en tegen de juiste prijs een reder of luchtvaartmaatschappij kunnen boeken voor hun containers. Op elk moment krijgen ze inzicht in waar de goederen zich bevinden. Zonder een massa papierwerk, en hun eigen klanten kunnen meekijken waar de lading zich bevindt.
75 procent van alle spullen die we om ons heen verzamelen, zat ooit in een container. Als je weet dat 30 procent van alle transportkosten verloren gaat aan administratieve romplomp, weet je dat Habets een pijn helpt verzachten. Shypple heeft zichzelf vanuit de Rotterdamse haven als doel gesteld die kosten de komende jaren te halveren. ‘Door middel van technologie en service stellen we bedrijven in staat om logistieke kosten te drukken en logistieke ketens efficiënt te maken’, zegt Habets.
‘De logistiek is de laatste industrie die nog écht moet digitaliseren’, verklaart Habets. ‘Veel partijen leunen op inkoopvolume in de markt om zo aantrekkelijke tarieven te bieden voor goederentransport. Shypple ziet juist mogelijkheden om minder kosten te maken in goederentransport.’
Habets gaat als een speer, mede dankzij circa 2 miljoen funding van de Brabantse Ontwikkelmaatschappij (BOM), August Ventures en bekende ondernemers als Patrick Kerssemakers (fonQ), platform-investeerder Laurens Groenendijk (Treatwell, Just-Eat, Hiber) en Bas Beerens van WeTransfer. Zijn bedrijf bedient momenteel wel vierhonderd concerns in de Benelux van technologie en service. ‘Doordat we met technologie logistiek transparanter maken, kunnen we bedrijven veel beter adviseren waar de kostenbesparingen écht zitten.’ Op de planning van habets staat zelfs de opening van een kantoor in China, om ‘het netwerk van leveranciers en agenten te versterken’.
Habets denkt dat de coronacrisis bedrijfstechnisch in zijn voordeel zal werken. ‘Veel traditionele spelers laten steken vallen omdat operationele teams niet gewend zijn om vanuit huis te werken. Shypple weet ook op afstand nog steeds hetzelfde service level te bieden en daar is juist nu behoefte aan. De markt is erg instabiel, dus hoogwaardige service is uiterst noodzakelijk.’