Wat: Producten van gebruikt glas
Wie: Jermain van der Graaf en Juan Diego Flores
Sinds: 2017
Omzet: Niet gedeeld
Werknemers: 10
Daagt uit: Glasproducenten, wijnproducenten en glasafvalverwerkers
Website: www.rebottled.com
Oude wijnflessen weggooien? Zonde, vinden Jermain van der Graaf en Juan Diego Flores uit Utrecht. Daarom toveren zij oude wijnflessen om tot bijvoorbeeld hippe drinkglazen en andere producten. ‘Het is tijd dat we lege wijnflessen niet meer als afval zien’, zegt Van der Graaf. ‘Elke dag worden er miljoenen flessen weggegooid na één keer gebruik. Het recyclen van glas blijkt bovendien nog steeds veel te veel energie te kosten: rond de 85 procent van de energie die nieuw glas kost. Daarom moeten we niet recyclen, maar upcyclen!’
De drinkglazen, kaarsenhouders, lampen en waterflessen die bij Rebottled in zijn Utrechtse fabriekje worden gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, hebben een onderscheidend design en is dus compleet circulair. ‘We houden het beginproduct ook zoveel mogelijk in stand. Mede daardoor besparen we per drinkglas gemiddeld 200 gram aan CO2-uitstoot, 190 liter water en 1,6 MegaJoule aan energie ten opzichte van de productie van een standaard tafelglas.’
Enkele jaren geleden stonden de twee glasmakers al in de 25 onder de 25, Sprouts lijst van jonge ondernemers. Sindsdien heeft hun bedrijf redelijk wat bekendheid opgebouwd – en sympathie. ‘We krijgen vaak de vraag of we bij particulieren of horecabedrijven de flessen kunnen ophalen, we merken ook dat de traditionele retail steeds meer aandacht aan ons geeft en dat we bijvoorbeeld extra onder de aandacht worden gebracht door de Bijenkorf, Bol.com en Gall & Gall.’ Ook een opsteker: het Amerikaanse zakenblad Forbes plaatste Van der Graaf en Flores op zijn 30 Under 30 Europe, met grootste jonge talenten van ons continent.
Op hoeveel omzet en groei dat tot nu toe heeft opgeleverd, wil Van der Graaf niet ingaan, wel meldt hij dat inmiddels 120.000 flessen een twee bestaan hebben gekregen. Wel dat de groei is gefinancierd met geld van een angel, dat Rebottled subsidie ontving en geld van impactfondsen: alles bij elkaar zo’n half miljoen. ‘We zijn gaan samenwerken met de grote glazenfabrikant Libbey om onze productie verder op te schalen. Ook bij zo’n partner merk je dat ze heel enthousiast worden van ons model.’ Met Libbey EMEA, in Nederland eigenaar van Royal Leerdam, schaalt Rebotteld zijn capaciteit op tot 4 miljoen glazen per jaar.
Rebottled zit met veel horecaklanten helaas in de hoek waar dit jaar coronaklappen vallen: de Utrechtse horecazaken waar het met een elektrisch busje zijn glas ophaalt, waren deels gesloten. ‘We proberen dat goed te maken door onze focus van B2B naar e-commerce te verplaatsen. Verder grijpen we de gelegenheid aan om versneld naar België en Duitsland te gaan, en we rollen nieuwe producten eerder uit.’ Alles met als doel de grootste circulaire glasproducent van Europa te worden. ‘Ik verwacht over drie jaar in minimaal 6 landen actief te zijn en dat we tegen die tijd meerdere circulaire oplossingen voor glasafval ontwikkeld hebben. We houden de focus nog steeds op dining en living, maar onze productportfolio wordt een stuk groter.’