Wat: Online boeken van laadruimte
Wie: Avishai Trabelsi, Roni Liberman en Sam Houwen
Sinds: 2016
Omzet: niet gedeeld
Funding: 5,8 miljoen euro
Werknemers: 21
Daagt uit: traditionele expediteurs
Website: www.quicargo.com
Quicargo daagt de logistieke sector uit om efficiënter en milieuvriendelijker te werken. Dat doet het met een digitaal platform voor het boeken van laadruimte in vrachtwagens, die maar al te vaak leeg of halfleeg Europa doorakkeren. ‘De logistiek is een van de weinige branches die alleen maar meer in plaats van minder CO2 uitstoot. Door slim gebruik te maken van lege ruimtes in trucks brengen we vraag en aanbod efficiënter bij elkaar. Zo vergroten we de efficiëntie van de industrie en verminderen we de CO2 uitstoot.’
Als ceo van zijn familietransportbedrijf in Israël werd Avishai Trabelsi geconfronteerd met lage marges en dagelijks stijgende kosten. Om deze reden startte hij in de zomer van 2016 Quicargo. Datzelfde jaar verhuisde Avishai naar Nederland vanwege de gunstige ligging binnen Europa en de nabijheid van Rotterdam, Antwerpen en Schiphol. Eenmaal in Nederland wordt Quicargo uitgenodigd om deel te nemen aan het accelerator programma van Startupbootcamp, later sluiten Roni Liberman en Sam Houwen aan als CPO en CCO. Met Quicargo beloven ze dat transportbedrijven hun marges kunnen vergroten. ’Onze partner-vervoerders krijgen iedere dag zendingen aangeboden die op de routes liggen van hun trucks en die kunnen zij met één druk op de knop accepteren en inplannen. Daarnaast biedt Quicargo verladers het gemak van “instant pricing” en flexibiliteit. Ze hoeven niet meer te zoeken naar tarieven en capaciteit, wetende dat onze oplossing ook nog eens bijdraagt aan een beter milieu.’ Een zending kan binnen 1 minuut worden geplaatst op het platform en Quicargo regelt het hele proces van order tot betaling.
‘Wat Quicargo anders maakt dan andere online expediteurs is dat wij ons begeven op de ‘less than truckload’-markt. De focus ligt op groupage en deelzendingen en dat is technisch gezien lastiger dan het inplannen van volle truckladingen aangezien de laadruimte gedeeld wordt met meerdere vrachten. Het vraagt om meer planning en meer data. We hebben bijvoorbeeld veel data nodig van onze partner vervoerders over de routeplanning, beladingsgraad van de trucks en type vrachten; dit is een van de belangrijkste pijlers binnen ons bedrijf.’
Quicargo verdient aan de marge die het maakt op de prijs die de verlader betaalt en die de transporteur ontvangt. De Booking.com voor lege laadruimte heeft inmiddels zoveel vervoerders aangesloten, dat hij steeds meer vaart krijgt. ‘We merken dat zowel grote corporates als mkb-bedrijven digitale transportoplossingen serieuzer gaan nemen. In de opstartjaren accepteerden we geregeld zendingen met een verhoogd risico die we niet altijd met een positieve marge konden matchen om zodoende ”critical mass” op op te bouwen. Dit stadium zijn we nu voorbij en we zien onze marges stijgen. Dat is het bewijs dat onze klanten de toegevoegde waarde inzien van een digitale én milieuvriendelijke oplossing.’
De coronacrisis heeft de groei niet weten te stuiten. Integendeel: Quicargo bewees zijn toegevoegde waarde en het aantal klanten steeg in lockdownmaand maart met 240 procent tot 550 actieve verladers. ‘Voor onze transportpartners hebben we een grote rol kunnen spelen in het herverdelen van het aanbod. De ene sector viel volledig stil en de andere sector zag juist een enorme toename in het aantal zendingen. De zendingen die bij Quicargo binnenkomen kunnen ook door vervoerders die normaliter in een andere industrie werkzaam zijn worden geaccepteerd en uitgevoerd. Daardoor konden transporteurs met andere industrieën in aanraking te komen.’ De pandemie zorgde er bovendien voor, dat bedrijven versneld online gaan, en dus ook online hun logistiek willen afhandelen. ‘Ons platform is volledig in de cloud en daardoor hebben gebruikers te allen tijde toegang tot alle functionaliteiten en data rondom de zendingen.’
Vanuit een stevige basis in Nederland staat Quicargo te trappelen om internationaal verder te groeien. Tot nu toe haalde het 5,8 miljoen euro op bij angels en logistieke investeerders. In 2021 moet een volgende kapitaalronde de groei versnellen.‘We zijn al actief in de Benelux en enkele gedeelten van Duitsland. Dit gaan we uitbreiden door heel Duitsland en de UK te ontsluiten. Daarnaast ligt er een grote uitdaging op het gebied van het delen van data in de logistieke sector. Quicargo wil hierin een aanjager zijn. Met onze kennis en de data die we al bezitten hopen we de berekening van CO2-uitstoot en de besparing daarop transparanter te maken en voor iedereen toegankelijk.’