Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2020

O my bag

Wat: duurzame tassen
Wie: Paulien Wesselink
Sinds: 2011
Omzet: 2,6 miljoen euro (2019)
Werknemers: 14
Daagt uit: fast fashion-merken
Websiteomybag.nl

Paulien Wesselink studeerde Internationale Betrekkingen en droomde van een baan bij de Verenigde Naties gaan werken. Ze proefde aan het ambtenarenbestaan via een stage, en kwam erachter dat ze veel liever hands-on de wereld tot een betere plek wilde maken. Ze stampte daarvoor het afgelopen decennium met O my bag een duurzaam en fairtrade tassen- en accesoiremerk uit de grond, met een mooie miljoenenomzet. Handel als werkelijk alternatief voor ontwikkelingssamenwerking is volgens haar een win-win situatie.

Duurzaam en eerlijk

Dat er geen addertje onder het gras zit wat de duurzaamheid van O my bag betreft, blijkt uit het feit dat het bedrijf een goede rating krijgt op het uiterst kritische duurzaamheidsplatform Good on You. O my Bag gebruikt bijvoorbeeld ecologische materialen, zoals organisch katoen en het concern maakt gebruik van opgevangen regenwater, om zo zijn watergebruik te verminderen.

De tassen worden in India gemaakt, maar volgens Good on you zit het dik in orde met de arbeidsrechten van de arbeiders aldaar die voor O my bag werken. O my bag werkt alleen samen met leerlooierijen en fabrieken die het SA8000-gecertificeerd zijn, waarmee fabrieken zich commiteren aan degelijk werkgeverschap. Tegen 2025 wil O my bag meer dan 100.000 levens positief veranderen. Een deel van de opbrengst investeert het nu al in projecten in de Indiase stad Calcutta.

Tegen fast fashion

Het mag geen verrassing zijn dat sociaal ondernemer Wesselink met haar merk de grote fast fashion-bedrijven uitdaagt. En ja hoor, dat levert tractie op. Wesselink zag het zelf de afgelopen jaren gebeuren: duurzame mode werd steeds populairder. Duurzame modebeurzen popten op, kledingwinkels gingen kritischer naar hun inkopen kijken en Wesselink merkt dat consumenten in toenemende mate kritisch zijn over modemerken. ‘Ze willen weten waar hun product vandaan komt.’

Maar goed, dat betekent voor Wesselink natuurlijk ook gewoon extra concurrentie. Hoe onderscheidt ze zich van alle nieuwe duurzame merken? Door naast duurzaamheid te allen tijde op stijl te blijven letten, zegt Wesselink. ‘We maken klassieke designs met een twist. Tassen die jarenlang meegaan, tijdloos zijn maar tóch direct herkenbaar.’

Het corona-effect

Gooit corona nog roet in het eten? Niet echt, stelt Wesselink, maar groeien doet haar bedrijf dit jaar voor het eerst in tijden niet. ‘De afgelopen jaren groeiden we zo’n 40 procent per jaar. De verwachting is dat we dit jaar ongeveer hetzelfde gaan doen als vorig jaar.’

Niet dat O my bag uitgegroeid is, overigens. Welnee, Wesselink wil de komende twee tot drie jaar gewoon weer groei pakken met haar bedrijf. ‘Er is nog veel ruimte in Europa, onze belangrijkste markt’, zegt ze. ‘Maar we hebben de afgelopen jaren ook de eerste stappen gezet naar de VS en Japan. Ook daar willen we doorgroeien.’