Wat: Koelmat voor fruitcontainers
Wie: Ronald Hagenstein, Otto de Groot en Marc Reijm
Sinds: 2016
Omzet: Niet gedeeld
Werknemers: 6
Daagt uit: de fruitindustrie en de logistiek
Website: www.otflow.com
Elke dag varen 750 koelcontainers met fruit Rotterdamse haven binnen. Helaas werkt die koeling niet in alle hoeken van de containers even goed, waardoor tijdens de reis veel fruit wordt aangetast en verloren gaat. Otto de Groot bedacht daarvoor een relatief simpele, kartonnen mat waarmee die temperatuur wel evenredig wordt verdeeld, en alle pakweg druiven en peren in ongeveer dezelfde staat arriveren op de plek van bestemming. In 2016 richtte hij daarvoor samen met Ronald Hagenstein Otflow op.
‘Doorgaans houden importeurs rekening met een waardeverlies van 5 tot 8 procent tijdens zeetransport doordat de koude lucht niet efficiënt door zo’n container heen beweegt. Daarom hebben we samen met de Food & Biobased Research faciliteit van Wageningen de Otflow ontwikkeld, een mat uit gerecycled materiaal van 11 meter die je op de bodem legt van de koelcontainer. Dankzij zijn unieke vorm zorgt die voor de optimale interne luchtstroom. Hierdoor blijft al het fruit lekker koel, wordt er minder weggegooid en heb je minder financieel verlies’, zegt Hagenstein. ‘De mat is gemaakt van waterdicht, sterk karton uit reststromen van de voedselindustrie, zo geven wij dit materiaal een tweede leven.’
Een vinding die niet alleen veel fruitafval bespaart en geld oplevert. Maar dat betekent niet dat de logistieke- en fruitwereld meteen enthousiast toehappen op de innovatie van de Rotterdamse challenger. ‘Wij brengen iets nieuws in een behoudende industrie waarin alles vooral standaard moet zijn. Maar onze eigentijdse stijl van service, product design en communicatie valt wel echt op, en het doorbreken van de industrie-standaarden heeft ons de nodige momentum en groei gegeven die je nodig hebt als innovator.’
Inmiddels krijgt Otflow tractie, met distributeurs in 11 landen en afnemers in 21 landen. In Nederland is ook The Greenery inmiddels klant. ‘We zijn in de testfase met de 3 van de grootste exporteurs van vers fruit van Zuid-Amerika.’ De coronacrisis komen de mattenmakers wel door. ‘Doordat we al vier jaar goed geïnvesteerd hebben in een solide basis van afnemers en distributeurs. Maar toegegeven, het momentum dat we hadden vóór de crisis had ons vele stappen verder kunnen brengen dan waar we nu zijn. We hopen dus op een spoedig einde van de pandemie zodat we uit deze ‘winterslaap’ kunnen komen en onze volle potentie kunnen benutten.’