Wat: bijlesplatform
Wie: Jan Gustavo Kuipers en Kim van der Esch
Sinds: 2015
Omzet: onbekend
Werknemers: 12
Daagt uit: huiswerkbegeleiders en bijlesinstituten
Website: mrchadd.nl
Op de middelbare school ontbrak het Jan Gustavo Kuipers aan zowel motivatie om te leren als goede ondersteuning door docenten. Het gevolg: hij begon aan het gymnasium, maar eindigde op het vmbo. In 2014 had de Groninger het erover met zijn schoonzus en tevens onderwijskundige, Kim van der Esch. ‘We vonden het allebei heel gek dat wanneer je op zondag met een probleem zit met wiskunde, je pas op dinsdag antwoord krijgt’, zei Kuipers eerder tegen Sprout.
De twee besloten zelf aan een oplossing te werken die gebruikmaakte van de technische mogelijkheden van vandaag en dat werd Mr. Chadd. Met hun bedrijf leveren ze zogeheten on demand-huiswerkbegeleiding in een app, voor leerlingen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Vragen worden beantwoord door een team van 200 begeleiders, allen gescreende universitaire studenten die het vak waarin ze begeleiden ooit hebben afgesloten met minimaal een 8. ‘Ik doe dit voor mijn 15-jarige ik’, aldus Kuipers.
Begon Mr. Chadd als een B2C-product gericht op scholieren en hun ouders, inmiddels zijn Kuipers en Van der Esch erachter dat het juist handig is om zich te richten op de zakelijke markt van scholen, die de service in één keer voor al hun leerlingen kunnen afnemen en garanderen. Mr. Chadd levert nu aan 23 scholen, waaronder twee mbo’s. Die betalen een vast maandbedrag, plus een variabel tarief op basis van het aantal leerlingen. ‘In een tijd waarin studenten zowel online als offline leren, op school en in de praktijk, bieden we een goede aanvulling op de lessen. De studenten ervaren geen drempel bij het stellen van een vraag en de adaptieve uitleg houdt de motivatie om te leren erin. Maar ook tijdens de les wordt Mr. Chadd door veel docenten ingezet als middel om makkelijker te kunnen differentiëren.’
Het moge duidelijk zijn, de Groningse startup daagt hiermee de veel trager functionerende traditionele huiswerkbegeleiders en bijlesinstituten uit. En in tegenstelling tot deze fysieke spelers is Mr. Chadd behoorlijk coronaproof.
Kuipers: ‘Wij gaven al on demand uitleg via onze app vanaf onze start in 2015. Onze coaches werken doorgaans vanuit huis of vanuit de universiteitsbibliotheek. Corona heeft daar niets aan veranderd, al werkt ons vaste team nu wel thuis in plaats van op kantoor.’ Kuipers voegt eraan toe dat een ‘heleboel scholieren’ tijdens de lockdown profijt hebben gehad van zijn service, aangezien fysieke huiswerkbegeleiding even geen optie was.
Afgelopen maand haalden de Groningers 9 ton groeifinanciering op bij een tiental angel investors. Het bedrijf wil met dit geld extra mensen aannemen, het platform doorontwikkelen en meer kunstmatige intelligentie toepassen en data-analyses doen. In 2021 moet Mr. Chadd een vertegenwoordiging hebben in zestig scholen, is het doel.
Kuipers: ‘Mr. Chadd moet over 2 tot 3 jaar een vast onderdeel zijn in het onderwijsaanbod van middelbare scholen in Nederland. Wij geloven dat dit een goede stap vooruit zal zijn in het verminderen van kansenongelijkheid.’