Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2020

Mudmasky

Mudmasky

Wat: natuurlijke huidverzorgingsproducten
Wie: Majid Mousavi (38)
Sinds: 2015
Omzet: onbekend
Werknemers: 4
Daagt uit: Estée Lauder, Coty en L’Oreal
Website: Mudmasky.com

Toen Majid Mousavi in 2015 op het punt stond om zijn eerste huidverzorgingsproduct – een kleimasker – op de markt te brengen had hij nog maar een paar honderd euro over op mijn bankrekening. ‘Ik moest dus creatief zijn om het aan de man te brengen. Het duurde een maand of negen voordat het een beetje begon te lopen.’

Mede doordat Mousavi werd geweigerd door ketens als Douglas werd het merk gedwongen om zich volledig te richten op e-commerce. Die online aanpak bleek nou juist de groeimotor waarmee het bedrijf nu honderdduizenden producten per jaar wegzet. Mousavi: ‘Ik zeg niet dat ik slim ben, ik heb veel geluk gehad en doorgezet.’

Mudmasky onderscheidde zich door als een van de eerste merken in de cosmeticawereld werkelijk transparant te zijn over de ingrediënten. Duurzaam is ook het gebruik van gerecyclede verpakkingen zoals katoenen zakjes, die gemiddeld acht jaar meegaan. ‘In het hoge segment durven bedrijven dit nog steeds niet’, zegt Mousavi.

Geen fabeltjes

De ondernemer wil zich naar eigen zeggen distantiëren van producten die met ‘geheime formules’ beloven om ‘wonderen’ te verrichten voor de huid. ‘Wij doen het precies andersom, en gebruiken alleen ingrediënten die al eeuwenlang op verschillende continenten worden gebruikt. We leggen op onze website duidelijk uit waarom we deze ingrediënten gebruiken, en wat die precies doen met de huid. Je koopt bij ons geen fabeltje dat je er tien jaar jonger uitziet, maar het allerbeste huidverzorgingsproduct met de juiste pH-waarde. Hierdoor ziet je huid er gezonder en soms iets strakker uit, maar zeker niet tien jaar jonger.’

De Rotterdamse ondernemer met Iraanse roots zette zijn bedrijf eerder dit jaar op de kaart door tijdens de coronapandemie 100.000 euro aan cosmetica te doneren aan zorgverleners in onder andere Nederland, Engeland en Frankrijk: zijn maskers blijken heel welkom bij mensen die hun huid willen laten bijkomen van het dragen van een gezichtsmasker. Het Amerikaanse Forbes noemde Mudmasky onlangs zelfs in een tiplijstje met producten tegen ‘maskne’. Dankzij de pure online-strategie van het bedrijf werden de bestellingen niet geremd door corona. De omzet is volgens Mousavi tijdens corona juist ruim verdubbeld. ‘Mensen hadden niks te doen en hadden elke Netflix-film wel gezien. Hierom gingen ze een echte spa-experience aan met Mudmasky.’

In plaats van peperdure marketingcampagnes wil Mousavi de naamsbekendheid van zijn bedrijf verder vergroten door van zo veel mogelijk kopers levenslange klanten te maken. ‘De komende twee jaar gaan we het team flink vergroten. Over acht jaar willen we wereldwijd merkleider worden in kleimaskers.’