Wat: Automatiseren van administratief werk
Wie: Yeelen Knegtering, Robert-Jan Verheggen, Klaas-Jelmer Boskma, Mark Doggen en Jeroen Bobbeldijk
Sinds: 2015
Omzet: niet gedeeld
Werknemers: 31
Daagt uit: Papierwerk
Website: www.klippa.com
Het Groningse Klippa maakt software voor het automatiseren en digitaliseren van de administratie: het scannen van bonnen en facturen, declaratieverwerking, identiteits-validatie en data-extractie, dat werk. Daar zijn toch al oplossingen genoeg voor? Klopt, maar de Groningers pakken het net even anders aan dan de rest.
Ze zorgen dat hun tools goed zijn te integreren in software van derden (inderdaad, met een API, en Klippa levert ook een handige SDK mee, voor de techneuten onder ons). ‘We geloven dat alles wat we doen schaalbaar moet zijn. Als bedrijf zijn we internationaal georiënteerd, we willen vanuit Nederland de hele wereld kunnen bedienen met ons team en onze producten. Maar onze producten zijn ook schaalbaar: niet gebonden aan lokale regulering en technisch prima in staat oneindige groei te ondersteunen’, zegt medeoprichter Yeelen Knegtering.
Inmiddels is Klippa actief in Duitsland, Frankrijk en Spanje en het gaat er ook in coronajaar 2020 vol voor. Een jaar waarin bedrijven vanwege de hygiënemaatregelen zo min mogelijk met papier willen werken, en alles op afstand moeten doen. ‘Door corona is er meer vraag naar digitalisering en automatisering dan ooit. Daarom investeren we nu flink in het groeien van ons team en het uitbreiden van ons productportfolio. Zo kunnen we extra groei realiseren binnen deze veranderende wereld.’
‘Met corona is digitalisering een van de hoofdthema’s voor bedrijven wereldwijd. En dat is een eerste stap naar efficiënter werken. De volgende stap in efficiency is automatisering, dit is waar machine learning om de hoek komt kijken en waar wij bedrijven in de vervolgstap mee helpen. Doordat er meer oog is voor digitalisering is er ook plotseling meer oog voor automatisering.’
Klippa won eerder de ASN Bank Wereldprijs. Met funding van 1,2 miljoen euro, eerder dit jaar opgehaald bij onder meer Bizcuit Groep, kunnen de softwaremakers hun product verder ontwikkelen. Ook kochten ze begin dit jaar hun crowdfundinggeldschieters uit. Early stage investeerders Valentijn Bras (Scoupy) en Patrick Grasso (Short Stay Group) zijn wel nog steeds aan boord. Sinds deze zomer richt Klippa zich ook op de Amerikaanse markt.
‘We willen groeien op drie vlakken: onze dekking qua talen (en daarmee landen) gaan we uitbreiden tot 10 talen in de komende jaren. Daarnaast willen we onze bestaande producten doorontwikkelen tot nog hogere percentages aan automatisering. Tot slot willen we verbreden: Klippa moet een one-stop-shop worden voor al je documentstromen.’