Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50 van 2020

Hello Energy

Hello Energy

Wat: energiemonitor
Wie: Benno Schwarz en Kees van Alphen
Sinds: 2016
Omzet: 1 miljoen euro (2019)
Werknemers: 10
Daagt uit: vastgoedbranche
Website: hello-energy.com

Hello Energy biedt en online tool waarmee vastgoedbedrijven hun energie- en duurzaamheidsmanagement kunnen stroomlijnen. Dit doet de challenger door zoveel mogelijk energie- en duurzaamheidsdata te verzamelen en die op een laagdrempelige manier te presenteren. ‘We dagen de vastgoedsector uit’, zegt mede-oprichter Benno Schwarz, die het bedrijf runt met compagnon Kees van Alphen. ‘Die móet innoveren en verduurzamen. Dat gebeurt nu niet.’ Het kan wel, weet de ondernemer. Zijn grote BHAG is dan ook: klimaatpositieve gebouwen.

Grote klanten

Ondanks de volgens Schwarz ietwat conservatieve instelling van de branche wist Hello Energy al aardig wat grote klanten uit het vastgoed voor zich te winnen. Prologis, Bouwinvest, hotelketen citizenM, Avignon Capital: alle maken ze gebruik van de technologie van Hello Energy. De software van Hello Energy wordt al in duizend gebouwen gebruikt, verdeeld over maar liefst tien landen. Naast Nederland zijn dat bijvoorbeeld België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

De ondernemerscapriolen van Schwarz en Van Alpen zijn ook de financiële wereld niet ontgaan. Begin dit jaar – toegegeven: vóór de coronacrisis – haalde Hello Energy 1 miljoen euro groeigeld op, in een ronde die werd geleid door Enfuro Ventures. Enkele investeerders uit zowel Nederland als Engeland namen deel, hetgeen het internationale karakter van de scaleup nog maar eens onderstreept.

Brede doelgroep

De vraag onder critici zal wellicht zijn: wat maakt deze softwareboeren anders dan de concurrentie met allerlei smart building-aanbiedingen? ‘Wij zijn de enige partij die zich focust op het begrijpbaar maken van energie en duurzaamheid richting een bredere doelgroep’, zegt Schwarz. ‘Zowel eigenaren, huurders, investeerders als bezoekers.’

De ondernemer vervolgt: ‘We zijn heel goed in dataverzameling, het verbinden van stakeholders en ervoor zorgen dat iedereen zich betrokken voelt bij een gedeelde duurzaamheidsambitie. Onze concurrentie in de zakelijke markt richt zich vooral op het technische aspect van energie- en duurzaamheidsdata. Hun dashboards zijn dan ook moeilijker te begrijpen en gericht op facilitair en technisch management.’

En nee, bij Hello Energy zitten ze allerminst stil. Sterker nog, ze hebben in coronajaar 2020 doodleuk het team uitgebreid en verwachten lichtjes in omzet te stijgen. ‘We zijn ons nu aan het klaarstomen voor verdere internationale uitbreiding’, zegt Schwarz. ‘Begin volgend jaar gaan we voor de Series A-investering.’