Wat: giftcards voor hotels en vluchten
Wie: Loes Daniels
Sinds: 2014
Omzet: 12 miljoen euro (2019)
Werknemers: 21
Daagt uit: cadeau-aanbieders
Website: experiencegift.com
Met de bedrijven Hotelgift en Flightgift levert ondernemer Loes Daniels (foto rechts) cadeaubonnen voor hotelovernachtingen en vliegreizen. Ze begon na een carrière als consultant al in 2014 met de eerste van deze bedrijven en heeft ze in 2017 verenigd onder het moederbedrijf Experiencegift. Investeerder Jorik Schröder (foto links) nam in dat jaar een actieve rol op zich in het bedrijf.
Het ging Experiencegift de laatste jaren voor de wind, met een flinke omzetgroei tot gevolg. Afgelopen jaar maakte het volledig zelfgefinancierde concern een omzet van 12 miljoen euro en bijna ieder jaar groeide Experiencegift tot dusver ‘met factor drie’, aldus Daniels. Wel is er dit jaar sprake van een dip, vanwege de coronacrisis, die reizen en daarmee het cadeau doen van vluchten of overnachtingen minder aantrekkelijk maakt.
Wat is het geheim van Experiencegift? ‘We zijn zeer schaalbaar’, meent Daniels, ‘omdat we met name online verkopen, inmiddels in meer dan vijftig landen. Daarnaast maken wij het mogelijk om een persoonlijk cadeau te geven. De giftcard kan, in tegenstelling tot andere cadeaukaarten, volledig gepersonaliseerd worden. Ook bieden wij volledige en wereldwijde keuzevrijheid voor de ontvanger van de cadeaukaart.’
Experiencegift daagt naar eigen zeggen alle vervaardigers van cadeauproducten uit. ‘Wij geloven in het geven van een ervaring boven een materieel cadeau’, legt Daniels zowel haar filosofie als bedrijfsnaam uit.
Daniels baseert haar belangrijkste beslissingen op data, zo legde ze eerder uit aan Sprout. ‘We bekijken in welke landen bezoekers het minst vaak doorklikken naar de betaalpagina. Dan bedenken we met ons gezond verstand manieren om de verkoop daar aan te zwengelen.’ Het grote doel de komende jaren voor Experiencegift is om het beste giftcardbedrijf ter wereld te worden, stelt Daniels. Hoe ze dit denkt te bereiken? ‘Door continu onze websites te verbeteren, de huidige websites te lanceren in nieuwe talen en door nieuwe concepten te lanceren.’
En de coronacrisis? ‘Onze kosten zijn sterk verlaagd, zowel op marketinggebied als het aantal boekingen van vluchten en hotels. Daarnaast zijn we tijdens deze crisis druk bezig met productverbeteringen, zodat we na de crisis betere en gebruiksvriendelijke websites hebben en daardoor hopelijk nog harder kunnen groeien.’