Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2020

Easee

Yves Prevoo, Easee

Wat: online oogmeting
Wie: Yves Prevoo
Sinds: 2016
Omzet: niet gedeeld
Werknemers: 19
Daagt uit: traditionele opticiens
Website: easee.online

Stel, je merkt dat je een bril nodig hebt: wat doe je dan? Eenvoudig, zul je zeggen: je gaat gewoon naar een opticien om je ogen te laten opmeten. Vervolgens koop je die bril en klaar is Kees. Dat het nóg makkelijker kan, bewijst de voor opticiens disruptieve startup Easee. Het bedrijf levert een online oogmeting. Het enige wat je nodig hebt, aldus Easee, is een computer of een smartphone. Na het meten van je gezichtsvermogen worden de resultaten bekeken door optometristen (veredelde opticiens) van Easee, die binnen 24 uur een recept terugsturen.

Coronaproof

Easee is de creatie van de 41-jarige ondernemer Yves Prevoo, die in het verleden bij medicijngigant Pfizer werkzaam was.  Het bedrijf groeit als kool. Dit jaar gaat de omzet keer tien, mede doordat Easee nogal coronaproof blijkt te zijn. Doordat de zorg afgeschaald moet worden, worden vele oogpatiënten op dit moment telefonisch geholpen. De app van Easee biedt uitkomst en de vraag onder ziekenhuizen was dit jaar dan ook groot. Maar ook online brillenverkopers zijn gebaat bij het systeem van Easee. ‘Neem Ace &Tate. Onze service is mogelijk iets waar ze op hebben gewacht sinds de dag dat ze online gingen met hun webshop. Door Easee te integreren, kunnen hun klanten van oogmeting tot de aankoop van een bril of lenzen helpen.’

Investering

Hij haalde al een seed-investering op bij Nimbus Ventures. Ook stelt hij een converteerbare lening te zijn aangegaan bij een andere partij. Hoeveel hij daarmee heeft opgehaald weten we niet, want Prevoo doet geen uitspraken over de hoogte van investeringen. Prevoo stelt bezig te zijn met een Serie A-investering, die in 2021 afgerond moet zijn. Enige vertraging ondervindt hij kennelijk wel, want toen Prevoo in 2019 Startup van de Week bij Sprout was, wilde hij deze investering al voor het einde van dat jaar beklinken. Maar goed, het gaat dan ook om hoge bedragen. Hoe hoog precies? ‘Enkele miljoenen euro’s’, zei Prevoo indertijd tegen Sprout.

Generatie Z

Easee daagt de opticiens duidelijk uit. Prevoo vindt dan ook dat opticiens zich moeten aanpassen aan de hedendaagse realiteit: ‘Aan de ene kant hebben hun klanten minder en minder tijd om de traditionele customer journey te volgen om hun ogen te laten controleren of een bril of contactlenzen aan te schaffen. Daarnaast lopen ze het risico om Generatie Z te missen, die niet langer met hun ouders op pad gaat langs de opticien maar hun eigen weg online vindt. Voor deze ondernemers kan Easee een kans zijn om de markt te veranderen in belang van hun klanten.’

Uitbreiding

Het grote doel van Easee is om 1 miljoen gebruikers te krijgen. Dit wil Prevoo bereiken door uit te breiden in Europa en de Verenigde Staten. Hoeveel gebruikers hij nu al heeft, houdt de ondernemer voor zichzelf, maar hij is in ieder geval lekker op weg met zijn buitenlandse avonturen. En daar helpt corona bij. Zo werkt hij in Finland en Polen samen met twee dochterbedrijven van optiekketen GrandVision (in Nederland bekend van Pearle), die de online oogmeting in hun websites integreren. Ook stelt Prevoo ‘in de laatste voorbereidingsfase’ te zijn om nog dit jaar de markt in de VS op te gaan. En binnenkort belooft hij nieuws over samenwerking met een Nederlandse zorgverzekeraar.