Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2020

Duplaco

Marcel Oogink, Duplaco

Wat: algen als superfood
Wie: Marcel Oogink
Sinds: 2012
Omzet: niet gedeeld
Werknemers: 10
Daagt uit: aanbieders van eiwitten en voedingssupplementen
Website: Duplaco.com

Algen zijn het toverpoeder van de voedingswereld, weet Marcel Oogink. Hij beet zich in 2012 met Duplaco (Dutch Plankton Company) vast in de eencellige microalg Chlorella. Die belooft namelijk een flinke bijdrage te kunnen leveren aan het duurzamer voeden van de wereld.

‘Dankzij een hoog eiwitgehalte is het een letterlijk groen – en lokaal gekweekt – alternatief voor bijvoorbeeld soja in groenteburgers, pizzabodems en pasta.’ Voor wie dan nog niet overtuigd is van Ooginks missie: algen staan ook bol van de antioxidanten, mineralen en omega 3-vetten, wat de grondstof ook geschikt maakt voor voedingssupplementen. Door reststromen te gebruiken voor bijvoorbeeld veevoer wordt er bij het kweken van de algen netto meer CO2 opgenomen dan uitgestoten.

Urban farming

Oogink werkte eerder in de waterzuivering en bij een algenkweker die uiteindelijk kopje ging. Onder de vleugels van agrifoodtech-accelerator StartLife (Wageningen University) bouwde hij met steun van Rabobank en een business angel een pilot-installatie voor zijn algenfabriek. Duplaco ontwikkelde vervolgens een steriele productieomgeving, waarin de algen het hele jaar kunnen worden gekweekt met een mix van stikstof, suiker en fosfaat. Zonder zonlicht of grote lappen landbouwgrond. Het is een efficiënt en schaalbaar proces: om tien keer zoveel te produceren heeft het bedrijf maar twee keer zoveel medewerkers nodig.

Dit op fermentatie gebaseerde staaltje urban farming speelt zich af in Twente, waar Duplaco in een R&D-centrum annex fabriek in Oldenzaal verder sleutelt aan een perfecte microalg. Nu is die bijvoorbeeld nog groen, volgend jaar moet de ontwikkeling leiden tot een kleurloze, en daardoor als ingrediënt breder inzetbare, microalg. ‘Om de mensen op onze wereld te blijven voeden is deze manier van produceren de enige manier om de grote hoeveelheden eiwit die nodig zijn, te kunnen produceren’, zegt Oogink. Met zijn fabriek claimt hij nu al de grootste algenproducent van Europa te zijn, maar binnen vijf jaar wil hij toe naar een volume van 300 ton per jaar: 100 maal zoveel als nu.

Algenburger en sporttabletten

Marktvraag is er namelijk volop. In 2018 lanceerde Oogink samen met vegabedrijf It’s Greenish en voedselproducent Bobeldijk een quinoa-algenburger voor Albert Heijn. Een andere klant is Van der Moolen Foodgroup, dat de algen gebruikt voor zijn noedels en pasta. Het bedrijf levert de grondstof ook als een natuurlijke kleurstof, die stabiel blijft bij hoge temperaturen en die daardoor goed gebruikt kan worden in processen waar verhit wordt, zoals het bakken van brood. ‘Binnen de markt voor voedingssupplementen hebben de Duplaco microalgentabletten al een zekere naam opgebouwd. Ze liggen bij verschillende merken en webshops in de winkel.’

De coronapandemie verslaat Oogink met ‘buffelen, buffelen en nog eens buffelen’. ‘En door geen aandacht te besteden aan dingen waar je geen invloed op hebt, en zorgen dat je daadwerkelijke meerwaarde creëert voor je klanten.’ De komende tijd staat in het teken van het ontwikkelen van de fabriek en het qua voedingswaarde helemaal custom made maken van microalgen. ‘Onze microalg moet een vehikel zijn voor hoogwaardige componenten en moleculen voor de voedingsindustrie.’