Wat: Data-analyseplatform voor corporates
Wie: Dennis Tan (30), Matthaeus Schreder (31), Stefan Tan (29)
Sinds: 2015
Omzet: niet gedeeld
Funding: 4,5 miljoen euro
Werknemers: 65
Daagt uit: Consultants
Website: www.dashmote.com
Data is het digitale equivalent van olie en daar spelen de gebroeders Dennis en Stefan Tan samen met compagnon Matthaeus Schreder slim op in. Inmiddels werken 65 collega’s aan het platform Dashmote, dat data inzichtelijk maakt voor grote consumentenbedrijven. Platgeslagen helpt het bedrijf de FMCG-sector (Fast-moving Consumer Goods) met het optimaliseren van hun sales, marketing & productontwikkeling door het toepassen van data & AI-gedreven oplossingen. Stefan Tan: ‘In de huidige wereld is er geen tekort aan data die je kunt gebruiken om slimmere beslissingen te maken. Het vinden van de juiste data daarentegen, dat is vaak de uitdaging. Hoe knoop je die vervolgens aan elkaar en heb je de skills om de data om te zetten in strategische beslissingen en het maken van impact?’
De startup heeft in een paar jaar tijd een indrukwekkend klantenportfolio opgebouwd met namen als Bacardi, Diageo (Johnny Walker, Baily’s, Ketel One en Guiness), Unilever, Coca-Cola en Heineken. Middels bots die geheel automatisch het hele web afzoeken, maakt Dashmote inzichtelijk welke horeca-gelegenheid welke dranken schenkt en doet het slimme aanbevelingen waar marktkansen liggen. Ook doet het soortgelijk onderzoek voor Philips, maar dan voor de persoonlijke verzorgingstak, waarvoor het op het web speurt naar haar- en beautysalons.
Voordat Dashmote zijn product-market fit had gevonden, gingen daar meerdere rigoureuze pivots aan vooraf. Zo begon het bedrijf als een ‘skyscanner voor stockfoto’s’, wat bedrijven adviseerde welke plaatjes uit beeldbanken ze konden gebruiken voor hun marketingcampagnes. De technologie die de beeldherkenning mogelijk maakt, werd vervolgens gebruikt om foto’s van menukaarten te herkennen, met daarop het aanbod van lokale horecagelegenheden.
Het bedrijf daagt dure consultants uit, en is naar eigen zeggen al snel 80 procent goedkoper dan wanneer de big four of een soortgelijke partij een markt-analyse moet maken. ‘Zij adviseren over grote trends in de markt. Maar als je deze trend hebt geïdentificeerd, hoe ga je ernaar handelen? Stel een mulltinational als Heineken constateert dat Hard Seltzers komen overwaaien vanuit de VS, hoeveel en welksoort bars in Nederland verkopen dat momenteel dan?’ Omdat de klanten van Dashmote wereldwijd opereren, heeft het support offices in New York en Sjanghai. Ook de research en development wordt gedaan in China, omdat daar veel meer AI-talent beschikbaar is, aldus de founders.
In China vond het drietal ook een van de investeerders met een goed netwerk in de FMCG-industrie. In totaal is 4,5 miljoen euro gestoken in Dashmote, en opvallend genoeg komt geen enkele investeerder uit Nederland. De laatste ronde kwam vorig jaar van de Amerikaanse partijen SP Investment Associates (SPIA) en Three Curve Capital (TCC) en het Chinese Gaomei Yunjing.
De wereldwijde pandemie heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Tan: ‘Juist door de covidcrisis veranderen markten nóg sneller. Bedrijven hebben meer behoefte aan actuele en gepersonaliseerde inzichten. Door regelgeving en continu dreigende lockdowns wordt het heel onvoorspelbaar voor bedrijven hoe hun verkoopkanalen zich ontwikkelen: is dat via horeca, maaltijdbezorgers of misschien wel e-commerce? Doordat wij continu onze data verversen en teams hebben die nieuwe online kanalen in de gaten houden zijn kunnen wij onze klanten helpen om in te spelen op deze grillige markt.’