Wat: deelscooters
Wie: Quinten Selhorst (31) en Maarten Poot (31)
Sinds: 2016
Werknemers: 75
Daagt uit: autobezit, taxi’s en (particuliere) bromfietsen
Website: Felyx.com
Felyx-oprichters Quinten Selhorst en Maarten Poot doorlopen sinds de lancering in 2017 van hun deelscooterdienst in Amsterdam (met 108 e-scooters) een gedisciplineerd, strak groeiplan om de Europese markt te veroveren. Na de Nederlandse hoofdstad ontkurkten de voormalige consultants de champagne in Rotterdam (300 scooters) en Den Haag (200 scooters).
Felyx werkt volgens het zogeheten free-floating-principe, waarbij scooters binnen een bepaald gebied opgepikt en achtergelaten kunnen worden. De toekomst van het bedrijf leek even onzeker, toen Amsterdam overwoog om Felyx te verbieden, na de tsunami aan deelfietsen die alle openbare fietsenrekken overspoelde. Maar na intensief overleg en nieuwe afspraken, kregen Selhorst en Poot alsnog ambtelijk groen licht.
Dit jaar waagden zij hun eerste sprong over de grens. In Brussel werden in één klap 614 Felyx-scooters losgelaten. Om te zorgen voor een goede dekking, en om de concurrentie onmiddellijk kansloos achter te laten. Felyx werkt in de Belgische hoofdstad met een team van tien fte, naast de mensen die zorgen voor het onderhoud en het vewisselen van de batterijen.
Felyx richt zich op het drukste deel van een stad. Om het perfecte gebied te bepalen laat het een formule los op de stad, om te analyseren wat het beste servicegebied is. Op basis van de hoeveelheid vierkante meters binnen dat gebied wordt berekend hoeveel scooters er nodig zijn voor een goede dekking.
De vloot van Felyx telt nu in totaal 1200 elektrische deelscooters. Voor de aanschaf van die bolides leende de dienst tot nu toe meerdere miljoenen euro’s op bij private investeerders (onder wie duurzame ondernemer Anne-Marie Rakhorst) en de bank.
Tot nu toe maakten vele tienduizenden gebruikers minimaal één rit met een Felyx-scooter (0,30 euro per minuut). Maar een cruciaal getal is voor Felyx hoe vaak een scooter per dag wordt gebruikt. Omzetcijfers worden in deze onstuimige en concurrentiegevoelige markt echter niet gedeeld. Selhorst: “We zijn momenteel het enige scooterdeelbedrijf in Nederland en groeien relatief sneller dan onze Europese conculega’s. Wij kunnen onze scooters aanbieden met weinig tot geen overlast. We hebben ook data om dit te onderschrijfven, daardoor hebben we formeel al groen licht gekregen van diverse (internationale-) steden.”
Mede afhankelijk van de omzetgroei en de bereidwilligheid van geldschieters, wil Felyx zo snel mogelijk groeien in het buitenland (de dienst is vooral geschikt voor grote steden). Een uitdaging daarbij is om lokale teams te installeren en deze met een groeiende operatie te stroomlijnen vanuit het Nederlandse hoofdkwartier.
Bekijk ook dit gesprek dat Felyx-oprichter Quinten Selhorst eerder dit jaar had met 7 Ditches TV: