Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 redenen waarom het verbieden van deelscooter-startup Felyx belachelijk is

De gemeente Amsterdam wil de elektrische deelscooters van startup Felyx van de weg halen. Doodzonde, en een rem op innovatie en ondernemerschap, vindt Sprout. We zetten de argumenten op een rij. 

Het is een zonnige maandagochtend wanneer een redacteur van Sprout met de trein aankomt op Amsterdam Centraal en met zijn smartphone inlogt bij Felyx, een deelvloot van honderd elektrische scooters. Met een realtime-kaart in de app wandelt hij naar de dichtstbijzijnde scooter, ontgrendelt de tweewieler en zoeft binnen één minuut richting zijn bestemming.

Het prettige gevoel van deze naadloze ervaring wordt abrupt doorbroken bij het lezen van het nieuws dat diezelfde dag verschijnt: de hoofdstedelijke gemeente eist dat Felyx zijn scooters van de straat haalt.

Elektrische huurscooters mogen niet worden aangeboden in de openbare ruimte, vindt het college van B&W. Felyx stelde voor om zijn scooters tegen betaling te verhuren vanaf autoparkeerplaatsen, maar dat laat de lokale parkeerverordening niet toe. Waar de gemeente dreigde deelfietsen weg te knippen, krijgt Felyx wat meer tijd om bezwaar maken.

Op zich is de vrees voor grote aantallen gebruikte vervoersmiddelen begrijpelijk. Op deelfietsen-startups kwam al de nodige kritiek, omdat ze alleen maar zouden zorgen voor vollere straten met fietsen. Die concepten zouden zich maar matig richten op Amsterdammers en vooral op toeristen. Zo beschreef adviseur Pascal van den Noort in Het Parool al het falend Chinees model, waarbij miljoenen fietsen op straat zijn gezet zonder goed plan. “Enorme bergen fietsen staan te verroesten”, stelde hij.

Lees ook: Deze jonge ondernemers brengen elektrische scooters naar Amsterdam

Maar gaat zoiets ook op voor een scooterconcept? Dat lijkt niet aannemelijk, al is het maar omdat Felyx gebruik door buitenlandse toeristen ontmoedigt. Zo moet je een iDeal-transactie doen om een account aan te maken.

Vier argumenten om Felyx niet te dwarsbomen:

1. Deeleconomie

Startup Felyx speelt in op de deeleconomie, waarbij consumenten niet meer een product kopen, maar deze tijdelijk huren. De aanschafprijs van een scooter is aanzienlijk hoger dan die van een fiets. Het loont daarmee veel meer om een scooter te huren in plaats van te kopen.

Daarmee stelt Felyx in potentie ruimtegebrek tegen te kunnen gaan. Kopen minder mensen een scooter, dan staan er immers minder op straat. Een deelscooter wordt veel vaker gebruikt dan een reguliere versie.

2. Uitstootvrij

Felyx rijdt alleen met elektrische scooters. Traditioneel vervuilende, ongezonde motoren met kankerverwekkende stoffen laat de startup terecht links liggen. Daardoor komen milieu en gezondheid niet in gevaar, en past de startup naadloos in de doelstelling van de gemeente om in 2025 uitstootvrij te zijn.

3. Elektrische deelauto’s mogen ook

Juist het groene element is de reden dat de gemeente een nieuw autodeelconcept van Hyundai wel toelaat. Sinds deze maand staan er honderd deel-Hyundais in Amsterdam. Net zoals Felyx zijn die vierwielers met een app te ontgrendelen en overal weer achter te laten. De Hyundais komen bovenop de al aanwezige deelauto’s van Car2Go.

We citeren de gemeente: “Autodelen betekent uiteindelijk ook minder auto’s op straat en meer ruimte voor fietsers, voetgangers en bijvoorbeeld groen. Dat is goed voor het bereikbaar en leefbaar houden van de stad.”

Wat is het grote verschil tussen Hyundai en de lokale ondernemers van Felyx? Hooguit het – nogal juridische – argument dat een parkeerplaats voor een auto niet onder het begrip ‘openbare ruimte’ valt, en die voor een scooter wel. 

4. Ondernemerschap

Nederland moet het nummer 1-startupland van Europa worden, vinden StartupDelta en StartupAmsterdam. We citeren het 11-puntenplan dat startup-prins Constantijn eerder dit jaar lanceerde:

“Wet- en regelgeving houdt vaak geen rekening met nieuwe technologieën en kan daarom onbedoeld beperkend zijn. Denk aan drones of bijvoorbeeld sharing-platforms. Wet- en regelgeving zou daarom standaard een experimenteer-artikel moeten bevatten die ruimte biedt voor sociale innovatie of nieuwe technologieën.”

Met een verbod op Felyx dreigt Amsterdam achterop te raken bij andere wereldsteden. Zo hebben reizigers in Berlijn inmiddels keuze uit duizend elektrische deelscooters, in Spanje timmert Yugo in vijf steden aan de weg. In San Francisco kies je uit een van de vierhonderd elektrische tweewielers van Scoot. Ook Felyx heeft de potentie om uit te groeien tot een internationaal groeibedrijf, maar dreigt door Amsterdam op achterstand gezet te worden. 

Tot slot

Felyx stelt tegen Sprout bezig te zijn met het “formuleren van een zienswijze”, oftewel een pleidooi waarbij het bedrijf aangeeft wat zijn toegevoegde waarde is aan de stad. De gemeente komt over ongeveer een week met een antwoord. Het zou de gemeente Amsterdam sieren om een experiment met deze deelstartup aan te gaan. Om goed te kijken of dit soort concepten op termijn daadwerkelijk leiden tot minder ruimtegebrek, een schonere stad en meer ruimte voor innovatief ondernemerschap.