Wat: elektrische taxi’s
Start: november 2011
Omzet: niet openbaar
Personeel: 30
[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”TAXI-E”]
Als studenten in Amsterdam zagen Ruud Zandvliet en Edvard Hendriksen overal rijen met taxi’s staan. De chauffeurs hadden niets te doen en verdienden ook nog eens slecht. Daar moet toch iets mee te doen zijn, dachten ze. Beiden werkten in het bedrijfsleven en waren klaar voor iets anders. Ze wilden ondernemen, liefst duurzaam. Toen de Nissan Leaf op de markt kwam viel het kwartje. Zandvliet: “Dat is de eerste écht elektronische auto. Groot, comfortabel en er komt geen druppel olie bij kijken.”
Een jaar later rijden er dertien auto’s van TAXI-E en komen er binnenkort nog drie bij. Een bedreiging voor de gevestigde taxibedrijven zijn ze nog niet. Zandvliet lacht: “Er zijn zo’n 2.500 taxi’s in Amsterdam, maar die van ons vallen nogal op. Misschien denken mensen daarom dat we er meer hebben dan dertien.”
De troef van TAXI-E is de samenwerking met grote bedrijven zoals Heineken en IBM. Dat was een bewuste strategie, zegt Zandvliet. “Hoe vaak neem je nou een taxi? Een paar keer per jaar ofzo. Ik zou heel veel reclame moeten maken wil ik mijn auto vullen met mensen die incidenteel een taxi nemen.”
Veel grote bedrijven willen duurzaam ondernemen en kiezen daarom voor TAXI-E. Maar, zegt Zandvliet. “Er zijn ook veel bedrijven geweest die beloftes deden die ze niet waarmaakten. We hebben geleerd kritisch zijn ten aanzien van toezeggingen.”
Tekst Eefje Rammeloo, foto Wouter Went